Skroget til det som snart skal innredes til å bli "Frøy Fighter" ble i dag heist varlig på sjøen. Det skjedde ved et polsk verft. Dette er etter sigende verdens hittil største kontraherte servicebåt i havbruksnæringa.

- Alt forløp som planlagt i fint sommervær, lyder rapporten hjem til Frøya etter dagens sjøsetting. Nokså snart skal båten slepes til Norge og Aure, der Sletta Verft skal stå for montering av utstyr og ferdigstillelse.

- Deretter skal nyinvesteringen leveres til Frøy Akvaressurs, et datterselskap av Frøy Akvaservice, i desember, forteller Andreas Krogstad til lokalavisa Hitra-Frøya.

"Macho 40" med røft uttrykk

Som vi tidligere har skrevet, har Sletta Verft i Aure inngått kontrakt med Frøy Akvaressurs om bygging av dette servicefartøyet "Frøy Fighter" er designet av Møre Maritime i Kristiansund, og er av typen «Macho 40».

- Fartøyet er 40 meter langt og 12 meter bredt, og blir med dette det største servicefartøyet som er kontrahert til nå, skrev Møre Maritime og Sletta Verft i en pressemelding da bestillinga ble kjent i fjor.

«Macho 40» er et enkeltskrogs stålfartøy. Fartøyet har et stort arbeidsdekk på 350 kvadratmeter som kan arrangeres for opp til tolv 20 fots containere og vil få kraftige vinsjer og store fjernbetjente kraner med lang rekkevidde.

- Det er lagt vekt på gode mannskapsbekvemmeligheter, moderne messe og oppholdsrom samt operasjonsområder med god utsikt. Fartøyet får et karakteristisk røft uttrykk kjent fra andre design fra Møre Maritime, forteller leverandøren.

Inn i rekka av nyinvesteringer

"Frøy Fighter" er ennå ikke døpt, men de elleve bokstavene er godt sveiset inn i skroget allerede. Når dåpen skal stå, er ikke kjent. Men "Frøy Fighter" vil uansett føye seg fint inn i en rekke av nyinvesteringer Helge Gåsø har gjort de siste årene.

Helge Gåsø sammen med barnebarnet Maryell Storø Gåsø som fikk æren av å være første gudmor under de fire båtdåpene på Frøya i april.

Tidligere i vår sto Gåsø som kjent bak hele fire båt-dåper på en gang.

- Jeg har aldri tatt ut så mange båter samtidig, så når fire skulle døpes på en gang, var det morsomt å gjøre det her på Frøya, sa Helge Gåsø til lokalavisa i april, da han inviterte til åpen dag med omvisning på båtene. Gjennom sine rederier Frøy Rederi, Frøy Akvaservice og Frøy akvaressurs har Gåsø det siste året gjort store investeringer i nye båter, blant andre den svært brønnbåten "Gåsø Viking" .

- Akkurat nå er den vel Norges mest moderne brønnbåt, men det er jo helt til det bygges noe nytt, sa Gåsø om 78 meter lange «Gåsø Viking». I tillegg til «Gåsø Viking» ble den 25 meter lange servicebåten «Frøy Server», til rundt 43 millioner kroner, døpt. Det ble også en ny dykkerkatamaran og en dykkerbåt.

Samlet investering på de fire båtene som ble døpt i vår er på over 310 millioner kroner. Innkjøpene frøyværingen i år gjør hos Sletta Verft, utgjør alene rundt 100 millioner kroner.

- Markedet blir til om noen satser

Gåsø har pr nå fem brønnbåter i drift og i tillegg 15 andre båter.

- Ja, det er mulig vi har 20. Jeg har andre oppgaver enn å telle båter. Vi har totalt 110 i arbeid nå med nybåtene. Vi prøver å ansette mange lokale folk, det er viktig for kulturbygginga og trivsel, sa Gåsø i intervjuet med lokalavisa, og signaliserte stor framtidstro.

- Tendensen er sånn at markedet blir ikke til før noen satser. Det er litt av oppskriften, sier Helge Gåsø.

LES HELE INTERVJUET MED HELGE GÅSØ HER (saken krever innlogging i HF+)