Hitra-Frøya årets lokalavis
På årets Hellkonferanse for mediefolk i Midt-Norge, har Hitra-Frøya fått utmerkelsen "Årets lokalavis" i Trøndelag.
Alle prisvinnerne fra Trøndelag samlet på podiet.
Publisert 06.02.2010 - 22:46
Endret: 08.02.2010 - 11:36
I helga ble Hitra-Frøya kåret til "Årets lokalavis" for Trøndelag av en jury som har vurdert lokalavisene i Midt-Norge.
I juryens begrunnelse heter det at avisa kjennetegnes ved å være nyhetsorientert, den er tett på menneskene i sitt lokalsamfunn og avisa framstår som velredigert med en ryddig og moderne layout.
Avisas satsing gjennom nettavis og interaktivitet vitner om en strategi for å kunne fortelle historier over flere plattformer. Papiravisa er løftet etter en omfattende omstrukturering og har fått nytt design i 2009.
Årets lokalavis framstår som en engasjert og engasjerende kanal for øyboere og lokalsamfunn, heter det i juryens begrunnelse.
- Da vi redesigna avisa i fjor, gikk ikke dette bare på utseende, men også på innhold. Blant annet lanserte vi nyhetsreportasjen der vi setter av tid til en litt større reportasje innimellom, sier en fornøyd redaktør, Bjørn Rønningen. Han forteller at juryen også har sagt at de liker avisas satsing på flerspråklige nyheter og familiestoffet under vignetten ”øyværinger” som har en sentral plass i avisa. - Kommentarene og kommunikasjonen mellom nett og papir er en annen ting, og her ligger vi langt fram i forhold til andre lokalaviser. Redaktøren innrømmer at avisa fortsatt har forbedringspotensial, og sier at tid er det største problemet. - Vi skulle gjerne vært overalt, og noen ganger er det vondt å prioritere. Men redaktørene lover videre utvikling av lokalavisa. - Vi har spennende ting på gang også denne våren både på nett og på papir, lover Bjørn Rønningen. Under utdelingen av årets journalistpris fikk avisas journalist Lars Otto Eide hederlig omtale for sin artikkelserie om lakselus.
Og enda mer heder ble det til øyværingene. Tore Strømøy, NRK, fikk juryens hederspris for 2009.
Svært mange av midtnorske mediefolk er samlet til den årlige Hellkonferansen hvor faglige tema og sosialt samvær står på programmet. Her foregår det også vurderinger av journalistikk og medier spesielt. I den settingen ble det mye heder og ære til Hitra-Frøya.

10.02.10 - 22:45
|
|
At Hitra-Frøya ble kåret til "Årets lokalavis" i Trøndelag, er noe vi alle bør være stolte over. Ei lokalavis som leverer kvalitet til leserne, er uten tvil et aktivum og et fortrinn for videre utvikling i Øyregionen.
Til redaktør, journalister og øvrige ansatte: Lykke til videre !
|
| Av: Egil Hestnes |
Svar på innlegget |
 |

12.02.10 - 22:11
|
|
Gratulerer, og jeg er enig med gammelordfører'n - vår region må dra nytte av at en så viktig faktor i lokalsamfunnet oppnår nasjonal anerkjennelse! Det er også viktig at avisa blir innbyggerne sitt aktivum, og ikke være til for primært å dekke våre "ansatte"/valgte personer (politikerne) sine (egen-/sær-) interesser. Dette synes jeg at bloggene tross alt har bidratt til å bemøte, selv om det er altfor mange "på banen" - som heller burde "solgt pølser". - Så skulle jeg så gjerne ha villet endre på noe i avisa da, men det tar jeg direkte med redaksjonen! Vi må også ta inn over oss at Hitra*Frøya er den viktigste maktfaktor vi har her i øyregionen og "berører" oss derfor meget sterkt, - alle sammen!
|
| Av: OradiK |
Svar på innlegget |
 |

12.02.10 - 14:53
|
|
Ja visst er vi stolte, men jeg forstår deg da hithen at de er i mål og trenger ikke å forbedre seg, --- satse videre !?
At gamle- GUTTA ønsker status quo er ikke overraskende og nesten som forventet.
MEN HVA MED ØYSAMFUNNET;UNGDOMMEN OG OSS ANDRE SOM VIL HA NYTTE AV VIDERE UTVIKLING OG EN MERE KRITISK HF?
|
| Av: Undrende |
Svar på innlegget |

10.02.10 - 21:34
|
|
... men noen pris i rettskriving, setningsoppbygging eller gode formuleringer blir det nok ikke med det første.
|
| Av: Skriveleif |
Svar på innlegget |

09.02.10 - 12:19
|
|
Kjempefint - gratulerer ! - med å ha startet.
Håper dere tar i bruk muligheten dere har til å påvirke og endre/fjerne uønket adferd i øysamfunnet. (Veien blir til mens vi går).
Jeg tar det som en selvfølge da at også saker som angår, " de folkevalgte" og "gutteklubben";---deres gjøren blir belyst. Også når de foretar tåkelegging og feiltrinn som hører hjemme i full åpenhet, DET FORVENTER MANGE AV OSS.
En beslutning kan tas i lukket rom og bli tiet i hjel av takerne, men AVISEN PLIKTER Å SKRIVE OM OG BELYSE SAKENE BÅDE DE POSITIVE MEN OGSÅ DE NEGATIVE FOR Å FOREBYGGE AT FEILENE GJENTAR SEG og for å holde oss kunder oppdatert.
Alle forventer et "bedre", men ikke alle et åpnere samfunn.( Skummelt da det kan kreve noe)
Akkurat der forventer jeg mere av HF.
|
| Av: Halvard Ulvan |
Svar på innlegget |
 |

09.02.10 - 16:32
|
|
Jo da, men samtidig kan ikke avisa skrive om anomyme beskyldninger, indisier, rykter og beskyldninger. Kommentarer på vedtak og avgjørelser blir noe annet.
|
| Av: Turbo |
Svar på innlegget |
 |

10.02.10 - 11:13
|
|
Som en lege må forholde seg andre diagnoser enn benbrudd - må en avis forholde seg til annet enn vedtak.
|
| Av: kelnern |
Svar på innlegget |
 |

12.02.10 - 22:47
|
|
ikke Hitra*Frøya? Skjønner ikke helt? Godt at det er kokken og ikke "kelnern" som lager maten (om jeg må spis'n), - synes nå jeg da!
|
| Av: K. O. |
Svar på innlegget |
 |

13.02.10 - 19:02
|
|
Først når kokken og kelnern samarbeider om at du skal ha et godt måltid er det størst mulighet for suksess.
Av deg er det ikke lurt å ekskludere noen.
Skjønner?
|
| Av: Halvard Ulvan |
Svar på innlegget |
 |

10.02.10 - 11:04
|
|
Virkeligheten og URETT er mangslungen ------
Det er din virkelighet og det er min virkelighet ---
Men så er det alltid en VIRKELIG VIRKELIGHET-
og den er det HF skal bruke all sin kløkt og alle sine ressurser på "å finne" og informere oss om uansett hvem som står bak.
Politske oppfatninger, selv med "flertall" eller "stort nettverk" har ikke rett til urett for da vil vi SKIFTE DEM UT eller kanskje som i dette tilfellet vil straffen bli iht brudd på Norsk lov og en domstol.
|
| Av: Halvard Ulvan |
Svar på innlegget |
 |

10.02.10 - 12:37
|
|
Det var da fælt til "svartsyn". Det kan virke som om du er full av fordommer og negative opplysninger og tanker om hittersamfunnet. Men, er det egentlig så ille som du skriver. Kan ikke virkeligheten være en helt annen, har du tenkt på det? Hva med å gå i seg selv...
|
| Av: Ikke enig |
Svar på innlegget |
 |

10.02.10 - 13:08
|
|
Takk for at du er uenig.
Det er snart det eneste det er lov til - å tenke!
Tenk om alle på Hitra var enig med alle i alt, da gikk det fort ille.
Tankene mine får du ikke, men ha en fin dag!
|
| Av: undrende |
Svar på innlegget |

08.02.10 - 09:48
|
|
Enkelte saker og journalister er årsaken til at jeg IKKE kjøper avisa
|
| Av: Audi 90 |
Svar på innlegget |
 |

08.02.10 - 14:43
|
|
og ikke minst Lars Otto Eide som med sine artikler om lakselus har vist at lokalavisa makter å gå i dybden, samt tør å stå sannferdig også i saker som berører laksenæringa. HF er i mine øyne en meget god avis, og fortjener så absolutt utmerkelsen den har fått. Jeg er også sikker på at Bjørn Rønningen, hans team og samarbeidspartnere vil fortsette å utvikle avisa, og benytte det potensialet som ligger der, om tiden strekker til. Lykke til videre!! :-)
|
| Av: Skamplett |
Svar på innlegget |

08.02.10 - 01:24
|
|
Ja hvis en ser siste avis( skal la mange av de andre ligge)
Der er hovedoppslaget at prisene på eiendommer på Hitra er større.....
Ja det kan man vurdere på mange vis, hvis en leser statistikk som andre leser bibelen.
Selv om at at jeg er Frøyværing så må jeg si at den "lille" notisen om at Frøya får økt tilskudd i statsbudsjetter pga av befolknings vekst.
Altså Frøya kommune er en utvalgt kommune etter at det er befolknings vekst, som får økt inntekt. Hadde F/H eller sarkasitsk sagt Hitra / Hitra hatt noe taktisk "hjerne" så hadde de søått dette opp som hovedsak( at det er en av få vekst kommuner) og ventet på alle integrerings problemene som vil komme fremmover.... da kan de få skrive mye møkk...
Men men det er nå tross alt noen som styrer media og.
lykke til med svada blogger og splitting av 2 veldig fine kommuner som er egentlig den samme kommunen..
Det er historien i fremtiden som vil vise hvor flink avisa er/var.
|
| Av: miljø drepern |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 17:02
|
|
Dette er hovedårsaken til at jeg IKKE kjøper Hitra Frøya
|
| Av: Audi 90 |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 14:49
|
|
Hitra-Frøya beriker hverdagen til folk flest. Den er et meget godt talsrør for saker som angår øyene og et viktig fora for å spre informasjon og opplysninger om alt som rører seg i lokalsmafunnet. Jeg oppfatter HitraFrøya som en absolutt politisk uavhengig avis og har heller aldri noen sinne opplevd at redaktøren har redigert/sensurert innlegg som er blitt oppfattet som kritikk mot avisen og dens redaksjonelle linje. Jeg ønsker "henge meg på" gratulantene og ønsker tvi, tvi i fortsettelsen.
|
| Av: Olaus Selvaag Hitra Høyre |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 10:23
|
|
Gratulerer så mye, dette er godt for oss alle som føler at vi "eier" lokalavisa vår, og som i mange tilfeller får lov til og være med å tilføre avisa stoff. Det er vel fortjent, fortsett sånn.
|
| Av: Obba |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 10:13
|
|
Jeg vil gratulere vår utmerkede avis med utmerkelsen. Vi kan være stolte av å ha et sånt talerør som belyser nær sagt alle sider i samfunnet her ute i vår del av Trøndelag.
Forstår det finnes noen som mener det motsatte, men som fast leser (abonnent) av Hitra-Frøya synes jeg avisen er på full høyde og vel så det sammen med andre avser i samme sjanger. Så dette må jeg si var en heder til ære. Lykke til videre.
|
| Av: Einar Meland |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 09:55
|
|
Jo bra det. Men det er synd at redaktørn ofte sensurerer innlegg som ikke passer med hans syn og meninger. spesielt innlegg som har snev av kritikk mot avisa og redaksjonell linje .
|
| Av: ytringsfrihet |
Svar på innlegget |
 |

09.02.10 - 16:16
|
|
Jeg har som knet skrevet mange innlegg her på websiden og i papirutgaven. Men jeg kan si så mye at jeg har aldri hatt følelsen av å bli sensurrert i det jeg skriver. Kan være at noen av mine setninger har blitt forandret men det er bare fint det, for hovedinnholdet er i takt. Synes redaktør Bjørn Rønningen er en god redaktør jeg, har fått Hitra-Frøya til å være en god avis. Han ble en verdig arvtager etter Sivertsen som også var en god redkatør. Vi gleder oss til å se avisen i fremtiden hvordan vil bli. Støtt opp om den og ikke lek "furten" fordi innleggene blir til tider forandret på. Kanskje dine og mine innlegg blir bedre ved litt justering.
For ordens skyld og ved en forglemelse vil jeg også si gratulere til Bjørg Støen. En alle-tiders journalist som kan sitt fag til fingerspissene. Hun må Hitra-Frøya ta vare på. Hun er bare SUPER!
|
| Av: Einar Meland |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 06:56
|
|
Ble det tatt promillekontroll av juryen?, eller har vi kommet til 1. april?
|
| Av: aua |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 04:25
|
|
kjæmpebra. følger m deres avis og den er toppers. er ikke fra deres øyer, men dere er på topp. synes deres dekning av lokale helter er noe dere bør fortsette m. vi har alle noe o bidra m. takk. avisa æ like bæst.
|
| Av: hot-stoff |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 02:12
|
|
Gratulerer med utmerkelsen,sånnt kjæm itj rækan på ei fjøl.
|
| Av: Finleser |
Svar på innlegget |

07.02.10 - 01:04
|
|
Fotopris til frilanser Bjørg Støen i Hitra-Frøya i fjor, Hitra-Frøya ble årets lokalavis i år, samtidig som Hitra-Frøyas journalist Lars Otto Eide fikk hederlig omtale for lakselusreportasjene sine. Ikke verst for ei lita lokalavis.
|
| Av: Imponerende |
Svar på innlegget |