Fredagen var barnas dag på Hopsjødagene, mens lørdagen var familiedagen. Siden været var lett overskyet og med fare for regn, var det nok en del som hadde valgt å bli hjemme denne lørdagen. Likevel kom det en del folk for å være med på blåsekasting-konkurransen.

Det var mange gode forsøk, men til syvende og sist sto det igjen to vinnere. Håvard Meland kastet lengst av de voksne deltakerne, mens Kristian Foss Asphaug gikk av med seieren for de yngste kasterne.

Bod-salg

Bodene er en stor del av Hopsjødagene, og også i år var det kommet folk fra hele Trøndelag for å vise fram produktene sine. Det var mulighet for å handle ullkofter, ullsokker, saueskinn, sveler og pølser. I tillegg var det mange som hadde skjønnhetsprodukter og artikler i en mer alternativ retning som krystaller og magnetarmbånd. Det var også fire boder som solgte ballonger, smykker og godteri. Det falt ikke i god jord hos alle bod-selgerne, som mente det burde holde lenge med en slik sjappe.

Pilegrimslaks

I ei bod helt ytterst, inn mot skogen, sto Pilegrimsfellesskapet St. Jakob. Eivind Luthen var ansvarlig for pilegrimsreisen fra Selja til Trondheim, der de ankom for bare ei uke siden. Før de kom seilende til Trondheim, hadde de vært på Hopsjøbrygga og hentet spekelaks som de skulle overlevere ordføreren i Trondheim, Rita Ottervik, og biskopen.

- Det var lanseringa av Pilegirmslaksen og nå under Hopsjødagene er det mulig for alle å komme og smake på laksen og få kjøpt hvis de ønsker, forteller Luthen.

Det var aldri noen tvil om at lanseringen av Pilegrimslaksen skulle skje på Hopsjøen.

Populær laks

Luthen og hans sammensvorne, Ivar Grong Nesset, forteller at de skal fortsette å teste ut produktet og regner med at de vil være klare til å distribuere Pilegrimslaksen også utenfor Trøndelag etter hvert.

I naboboden står Randi Selvnes Kjøren og Lillian Svendsen Solem, og kan ikke få rost laksen nok.

- Det er den beste laksen jeg har spist, forteller Kjøren.

Det damene synes er godt med laksen er at den ikke er så fet som røket laks.

- Den har også en veldig god ettersmak og den smelter i munnen, forteller de.

Mindre folk i år

Kjøren og Solem selger aloe vera- produkter. Kjøren har jobbet mange år i helsevesenet, men sluttet for ti år siden da hun oppdaget disse aloe vera-produktene. Disse produktene har vært på markedet i over 30 år, forteller hun.

- Jeg bruker produktene selv av helsemessige grunner, sier Solem.

Solem kommenterer at det har vært lite folk på Hopsjødagene i år sammenlignet med tidligere år.