I kveld (tirsdag) legger Nord-Trøndelag Teater turen om Frøya for å dele sin Prøysen-kabaret ”Kjæm du i kvell?” med oss i kultur-

huset.

Avtroppende avtroppede kultursjef i Ørland kommune, Ragnar Jenssen har selv sett forestillingen, og sender en sterk oppfordring til øyværingene: – Dette bør dere ikke gå glipp av. Dessverre var det ikke alt for mange som besøkte forestillingen hos oss, men etter å ha sett oppsetningen, ble jeg mektig imponert.

– Dette var en kjempeopplevelse, som alle som er glad i Prøysen bør unne seg. Rett og slett fantastisk, mener Jenssen som håper hans anbefaling kan føre til at mange øyværinger får den samme store opplevelsen som ham selv.

Dette skrev vår reporter Tommy Rodal om forestillinga i papiravisa sist fredag:

Ensemblet har gjort unna åtte forstillinger siden premieren, og begynner å bli skikkelig samspilte og trygge i rollene.

På senen får vi møte tre musikere samt skuespillerne Anitra Eriksen, Ingrid Elise Andersen og Thomas Brøndbo som prøver denne senerollen for første gang i sin karriere.

– Jeg var veldig i tvil om jeg skulle takke ja da jeg ble spurt i mars, det virka så nytt og skremmende, men det var liksom så lenge til høsten at jeg bare sa ja, humrer Thomas.

–Jeg ante ikke hva jeg gav meg ut på, og hadde egentlig ikke så nært forhold til Prøysen før vi begynte å jobbe med tekstene.  Det jeg kjente til var de mest spilte sangene og selvfølgelig barnesangene, forteller han.

Ikke bare solskinn og sang

Det tekstuniverset som åpna seg når de begynte å jobbe med manuset overraska ham på mange måter.

– Mange av de mindre kjente sangene og ikke minst stubbene han skrev i avisa hver uke avdekker en kar som langt fra bare skrev om solskinn og sang.  En av tekstene vi bruker har ikke vært framført siden 1973 og heter rett og slett ”Det er vondt”.  Det er en sårhet og bitterhet i mye av dette som overraska meg, utdyper Thomas.

–En søken etter anerkjennelse og kjærlighet.  En søken etter en partner og ikke minst en søken etter å holde på partneren når man har kommet så langt.  Det er lag på lag, og jeg liker måten Anitra tolker stubbene på spesielt godt.  Også er det en utrulig trygghet å ha hennes rutine med oss på senen.  Jeg er helt ny i denne formen, men hun har holdt på lenge og spilt med alle de store, slår han fast.

Måtte bli trøndersk

Vi kommer ikke forbi spørsmålet om dialekten, siden regisør og manusforfattere har valgt å veksle den opprinnelige hedemarksdialekten inn i nordtrøndersk.  Brøndbo er helt klar på at det var en forutsetting for at det i det hele tatt skulle bli noe av.

–Det hadde blitt helt feil om vi hadde knota med ”je” og ”itte”.  Vi hadde ikke fått uttrykt oss som vi ville, og egentlig er det ikke så store forskjeller som man skulle tru heller.  Noen endringer med rim, endinger og sånne ting må jo til, men alt i alt er tekstene blitt våre på en helt annen måte enn de ellers ville vært, sier Thomas med en overbevisning som hever det over tvil.

Og så langt har folk likt det de har sett.  Nord-Trøndelag Teater har aldri hatt så mange besøkende på en turne tidligere, anmeldelsene har i stor grad vært gode, og nå gleder alle seg til å frekventere Frøya og det nye kulturhuset.  De har allerede plukka opp rykter om gode forhold og fantastisk lyd, så spenningen ligger selvfølgelig i publikumstilstrømningen.

–Vi har egentlig ingen forventninger, annet enn at vi forventer at vi skal gi de som kommer en kjempefin opplevelse.  Etter en lang og god prøveperiode har vi kommet skikkelig i gang med stykket, og alle seks på senen har en utrulig fin kjemi, noe vi mener kommer fram i det vi gjør.  Jeg blir forbausa hvis folk går ut av salen etter halvannen time med oss og Prøysen og sier at de har kjeda seg, avslutter sangartisten og skuespillerspiren som ser fram til å underholde oss med toner og tanker en tirsdagskveld i tiltagende høstmørke.

Forstillinga vises i Frøya kulturhus tirsdag 30.september kl. 19.30