”Huldra fra Tonningen” ble vist på storskjerm, etter at skuespillerne hadde ankommet på rød løper til stor applaus fra tilhengerskaren.

- Jeg gleder meg sånn at jeg nesten kan hoppe ut i verdensrommet, sa  Yousef(7) før premieren.

- Jeg grugleder meg til folk skal se filmen, sa Lene Helsø som spilte ”Huldra” i filmen.

Kort fortalt ble ideen om å lage en film født da skolen fikk avslag på å være med i et filmprosjekt.

Elevene skrev manuset selv

- Det ble sagt at elevene var for unge og ikke tålmodige nok. For meg ble det en indre motivasjon å lage filmen for å vise at man ikke skal undervurdere unger i den alderen. Vi er for flinke til å fortelle hva ungene ikke kan, men jeg mener vi må bli flinkere til å fortelle hva de kan gjøre. Gjennom arbeidet med denne filmen viser de at alle har sine kvaliteter, sier rektor Knut Mauseth.

Elevene har selv laget manus til filmen.

- Vi snakket lenge om filmen, og vi var med og laget historien. Jeg synes filmen ble veldig bra, sier Lene Helsø.

Mauseth laget en dreiebok med tegnede scener etter hvert som ungene kom på ideene, før de i fjor høst dro opp til Jutulhula i Tonningen for innspilling.

Har oppfølgeren klar

Resultatet fikk innbyggerne i Kvenværet se i en improvisert kinosal i Storm brygghus, der skuespillerne ble behandlet som filmstjerner.

Kort fortalt handler filmen om Huldra som bor i Jutulstua, der hun prøver å lokke med seg unge gutter med sitt vakre fiolinspill.

Det fungerte godt i 1914, men i 2014 går guttene med musikk på ørene. Da hører de ikke Huldras hypnotiserende musikk- og Huldra blir så frustrert at hun kaster fiolinen og halen og gir seg over til menneskene.

Men filmen får en brå og litt skummel slutt. Perfekt for en oppfølger.

- Den slutter som en ”cliffhanger” som det heter på filmspråket, med ubesvarte spørsmål. Da var det naturlig med en fortsetning av filmen. Elevene har allerede laget manuset til en oppfølger av filmen, sier Mauseth, som kan avsløre at den dreier seg om to andre mytologisk figurer fra folkloren, nemlig Nøkken og Draugen.