I 2011 flyttet Svenja Bäcker fra Achim i Niedersachen Tyskland til Stokkmaknes i Vesterålen. Bak seg hadde hun et kunststudium med fargelære, romteknikk og tegne- og maleteknikk.

Kjærligheten til et menneske og den norske naturen trakk henne oppover, og fra første stund følte hun seg hjemme på tross av manglende språk og kjennskap til kulturen.  Etter et par år traff hun hitterværingen Kim Edwin Jektvik og kunstnerparet flytter sammen i en leilighet i Estenstamarka i Trondheim.  Leiligheten funger både som bolig, ateliè og verksted for Kims film og animasjonsprosjekter.

Og i Trondheim vil hun bli. Men i mai i fjor stiften hun for første gang kjennskap til Hitra og Melandsjø, noe som ga sterke inntrykk.

– Vi kjørte rundt og jeg bare så.  Det var så vakkert, og særlig Hopsjøbrygga er en veldig vakker plass, sier kunstnerinnen med sin sjarmerende aksent og glimt i øyet.  Og inntrykkene fra naturen og folkene på Hitra materialiserte seg etter hvert i malerier og tegninger, så da hun ble spurt om å stille ut i Innsia Kulturhus svarte hun ja tvert.

Vil stille ut mer.

Tegningene og maleriene i påskens utstilling på Hitra er totalt figurative.  Maleriene henter motiv fra Hitranaturen, mens tegningene utelukkende er portretter.  En av motivene er sågar Hitras egen Margaret Berger.

–Jeg vil male og tegne realistisk, men forsøker hele tiden å komme bak blikket til modellen.  Se litt inn i mennesket, bak blikket.  Og jeg bruker mye tid på en tegning.  Den av Nelson Mandela som er full av sitat brukte jeg to dager på, men det var fordi jeg hadde lagd ett før som jeg brukte mye lenger tid på, sier Svenja.

På spørsmål om hun er fornøyd med responsen så langt kommer et spontant –Ja! På åpningsdagen var det over tjue mennesker innom.

Så fortsetter hun, –Det eneste som forbauser meg er at det kommer mange flere fra Frøya enn fra Hitra.  Det er jo litt rart siden de har mye lenger vei.  Og jeg er veldig glad det kommer noen for det har vært mye jobb å få det til,, så det hadde vært litt kjedelig å være her alene.  Rommet vi bruker var brukt til loppis, så vi måtte rydde en hel dag og bruke tre dager for å gjøre klar til utstillingen, sier hun.  Hun forteller også at hjelpen fra ildsjelene som driver Innsia Kulturhus har vært helt avgjørende, og at deres stå-påvilje og entusiasme smitter over på henne.  Men slitet og alle de gode tilbakemeldingene fra imponerte besøkende har gitt mersmak.

Svenja vil gjerne male og stille ut mer på både Hitra og Frøya.  I tillegg til Trondheim selvfølgelig, hvor publikum er så mange flere.  Og inntil hun vender tilbake er det bare å ta seg en tur til Inn-Hitra for en dose kunst og kaffe.  Utstillingen holder åpent til og med søndag første påskedag.