Spørsmål i møtet 30. november 2016
Komité for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylke
Fergesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra
Det planlagte fergesambandet mellom Aure og Hitra er avhengig av at begge fylkeskommunene tar eierskap i prosjektet.
Aureordfører og styreleder i Midt-Norsk Fergeallianse Ingunn Golmen og Karin Torset i Tjeldbergodden Utvikling har presentert en revidert rapport om fergeprosjektet mellom Aure og Hitra for samferdselsutvalget i Møre og Romsdal.
For å nå målet om et fast fergesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra er fergealliansen avhengig av at både Møre og Romsdal fylkeskommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune tar eierskap i prosjektet.
Nytten av et nytt fergesamband skal på bordet
Nå må det jobbes for å få prosjektet bakt inn i de fylkeskommunale budsjettene og at det kommer på Fylkeskommunens prioriteringen . Dette betyr at begge fylkene må ta eierskap i prosjektet ettersom det går på tvers av fylkesgrensene. Det er også fylkeskommunene som må stå bak søknaden om et slikt fergesamband.
Begge fylkeskommunene har positive vedtak om dette i forbindelse med nasjonal transportplan, men har det blitt gjort noe senere aktivt? Det er det jeg ønsker å etterspørre.
Fylkestinget i Møre og Romsdal har bedt om at et nytt fergesamband Aure-Hitra vert utgreia og søkt godkjent dersom det kan etablerast innafor det statlige tilskottet til fergedrift i inntektssystemet. Hvor står nå Sør-Trøndelag fylke?
Spørsmål:
Vil Rådmannen prioritere arbeidet med å søke om fergesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra og hvor langt er saken kommet i dag i Sør-Trøndelag fylke.
Svein Otto Nilsen
Fylkestingsrepresentant for Pensjonistpartiet i Sør-Trøndelag