Ett av produktene Hitramat har lyktes godt med er «Krabbe uten pave». Dette er rett og slett salg av helkrabbe der kun paven er fjernet. Denne har gått unna på det norske markedet. Men den store suksessen er Rema 1000-kampanjen.

Butikkjeden investerte tungt i reklamekampanjen for hitrakrabben, og salget gikk så godt at man måtte stoppe tv-reklamen før tida, for å dempe salget. I løpet av september leverte Hitramat 1,4 millioner krabbeklør, 400.000 fylte krabbeskjell og 74.000 helkrabber.

[M1]

- Hvis vi ikke hadde lagt om drifta, og satsa på nye produkter og markeder, så hadde det sannsynligvis ikke gått rundt økonomisk for Hitramat denne sesongen, konkluderte Kolbjørn Ulvan da han nylig oppsummerte årets krabbesesong overfor de lokale fiskerne under fiskarlagets møte på Hotell Frøya.

Rett før krabbesesongen avsluttes, har Hitramat mottatt 3000 tonn krabbe til behandling. Før sesongen budsjetterte de med 37-3800 tonn. Fra fisket startet i sommer, til langt utpå høsten, har det gått lite krabbe i teinene. Først de siste ukene er fangstene kommet opp på et normalnivå.

Men det som gjør at Ulvan likevel kan smile når han oppsummerer sesongen, er at bedriften har truffet svært godt med sin satsing på mye produkter og markeder.

- Når sesongen avsluttes, har vi normalt hatt mye fin krabbe igjen på lager. Denne har blitt solgt i bulk til utlandet i løpet av vinteren.  I år har vi omsatt stort sett alt etter hvert som vi har fått den inn, og det til det norske markedet, sa Kolbjørn Ulvan fra Hitramat.