Mandag gjorde lokalavisa Hitra-Frøya det kjent at fylkesrådmannen i Sør-Trøndelag vurderer å kutte Kystekspressens båtanløp til Sandstad. Bakgrunnen er at kapasiteten for hurtigbåtene mellom Trondheim og Ørlandet nærmer seg grensen for enkelte avganger, samt at fylkestinges mål er å halvvere klimagassutslippene innen 2020.

Dette har fått lokalpolitikerne på Hitra og Frøya til å reagere (se lenger ned i saken), og nå henger også fylkespolitikere seg på:

- Hitra/Frøya fortjener virkelig fortsatt hurtigbåttilbud. Det er også viktig å ha i tankene at når Ørlandet får en kraftig økt aktivitet, så vil pendlingen mellom Hitra/Frøya også øke. Derfor er hurtigbåttilbudet mellom Hitra og Brekstad også svært viktig, sier Svein Otto Nilsen, fylkestingsrepresentant for Pensjonistpartiet i Sør-Trøndelag.

- Rådmannen kaller det Strutse-alternativet», der dagens tilbud videreføres. Det må da sannelig være strutsepolitikk å fjerne et godt båttilbud til øysamfunnet Hitra og Frøya som har stor vekst i befolkning og i næring. Alternativet innebærer at det anskaffes tilstrekkelig materiell til å ivareta kapasitetsbehovet på ruten, uttaler Nilsen.

- Jeg er sjokkert

Dag Willmann (Hitra Høyre) sa i går kveld at han er sjokkert over det som skisseres fra fylkesrådmannen når det gjelder båttilbudet for øyregionen.

-Jeg har forståelse for at det er/blir kapasitetsutfordringer på strekningen Trondheim-Brekstad. Men man kan ikke få fullstendig tunnelsyn på akkurat det problemet, for så å løse det ved å legge ned store deler av de andre rutene i fylket/fylkene, sier Dag Willmann (Hitra Høyre).

- Ta en runde med Forsvaret

Hans kollega i Frøya Høyre, Espen Håvard Hauan, tenker likedan:

- Fylkeskommunen bør ikke engang vurdere å bruke øyregionen som salderingspost for å dekke inn et ekstra behov på strekningen Trondheim-Brekstad. Her må nok Sør-Trøndelag fylkeskommune ta en runde med Forsvaret om de kan være med å bidra.

Mens Tom Skare i Hitra Frp kaller forslaget destruktivt.

- Dette er destruktivt og ikke i samsvar med de forventingene vi har til framtidig aktivitet i øyregionen. De som sitter på kontorene i byen har helt mistet gangsynet!

Klimamål og kapasitets-behov

Et av de tiltakene Fylkesrådmannen har sett på for å kunne øke kapasiteten til Brekstad og samtidig nå klimamålene, er å begrense Kystekspressens tre daglige avganger til kun å trafikkere Trondheim – Brekstad.

- Klimaeffekten av dette har vist seg å tilsvare ca. det samme som å kutte ut 1/3 av alle bussavganger i Sør-Trøndelag, skriver fylkesrådmannen før møtet onsdag denne uka. Her bes det om mandat til å gå i dialog med Møre og Romsdal fylkeskommune med formål å få omdisponert båtmateriellet i dagens hurtigbåttilbud.

Kapasiteten på strekningen Trondheim-Brekstad må økes, påpeker fylkesrådmannen, og viser til at fra 2016 vil aktiviteten på Ørlandet øke enda mer.

Willmann mener at akkurat som det pekes på økt forventet trafikk mellom Trondheim og Brekstad, kan en også forvente betydelig økt trafikk fra/til Sandstad.

- Hvis man leser NOU-er som omhandler havbruksnæringene og forventet produksjonsøkning så forstår man at det kan forventes en betydelig trafikkøkning også mot øyregionen. Forslaget fra fylkesrådmannen blir da en alt for enkel løsning. Fylkeskommunens klimamål brukes også som et argument for endringer i båttilbudet. Man hører om mange kreative løsninger ift. klimaproblematikk i dagens samfunn. Tatt i betraktning fylkeskommunens eget profilmoment «Kreative Trøndelag» må jeg si at dette er en av de enklere og mindre imponerende løsninger jeg har sett. Det å legge ned tilbud uten tanke på behovet til de passasjerene som en skal betjene er en svært lite kreativ løsning selv om det kanskje isolert sett kan hjelpe i klimaregnskapet, sier Willmann.

- Står seg dårlig i disse "kommunereform-tider"

Han mener forslaget også står seg svært dårlig i disse "kommunereform-tider".

- Jeg oppfatter dette forslaget som oppsiktsvekkende lite gjennomtenkt. Det å kutte kommunikasjonslinjene i kystregionene slik det her legges opp til kan umulig være veien å gå, all den tid at et av målene med reformen er å lage større felles arbeidsmarkedsregioner. Dette forslaget vil jeg påstå at betydelig motarbeider, for ikke å si saboterer, et slikt mål, sier Willmann som ikke kan forstå at det kan være alvorlig ment.

- Som en foreløpig reaksjon må jeg innrømme at jeg er rystet over at dette kan være alvorlig ment og sliter som sagt med å ta det alvorlig, sier han.

Vil kontakte sentrale politikere

Skare i Frp sier han straks vil orientere sine partifeller «oppover i systemet» for å få stanset forslaget.

- Jeg satser på å påvirke alle gode krefter jeg har kontakt med. Vi kan ikke ha en styring av kommunikasjon helt ut av den politiske kontroll, sier han.