Jon Idar Ervik, også godt kjent som tidligere mangeårig vaktmester  på Sistranda skole, har en svigersøster i Florø, som han og familien har besøkt hvert eneste år siden 70-tallet.

Han har alltid vært interessert i gamle båter, og i 1978 var han og kikket på en nedslitt fraktebåt, med navnet Loyal, som tidligere hadde vært rigget som galeas.

- Da lå den under et blekkskur på Sotra utenfor Bergen, forteller Ervik.

Da var det tidligere seilskipet 101 år gammelt. 16 år senere var det ferdig restaurert, og ble satt på sjøen som galeas igjen.

Frem til 2015 ble den brukt til å frakte turister langs kysten og over nordsjøen. Da ble den 85 fot lange seilskuta kjøpt av svigersøsterens sønn, Stein-Arve Olsen i Florø.

Og mandag ettermiddag besøkte han onkelen sin på Frøya med Loyal, som har vært helt oppe i Lofoten med 20 passasjerer.

- Fantastisk skute

- Vi var en tur til Florø i mai og kikket på båten. Da ble jeg og kona tilbydt å være med Loyal til Lofoten. Men kona er ikke noe glad i å seile. Da sa Stein-Arve at de heller kunne ta turen innom Frøya på vei tilbake, slik at slekt og venner kunne se skuta, forteller Ervik ombord på Loyal, som visstnok er den eneste i sitt slag, og den eldste seilende galeasen i verden.

- Hva synes du om skuta?

- Hva kan man si om en slik skute. Fantastisk, sier Ervik.

Han tilbyr i gjengjeld å kjøre båtens passasjerer på en sightseeing rundt Frøya.

- Jeg ønsker å vise dem hvor fin Frøya er. Da tar vi en rundtur innom Sletta kirke, Måsøvalen, Titran og Stabben, sier Ervik.

Har ikke vært ofte nok på Frøya

Skipper Olsen har vært mange ganger på Frøya tidligere og besøkt onkelen og tanten.

- Jeg har vært her en god del på Frøya opp gjennom livet, men ikke ofte nok. Det jeg husker best fra Frøya er de blide og gjestfrie folkene, som er engasjerte i lokalsamfunnet. Da blir det et godt og levende samfunn å bo i, mener Olsen.

Han er også imponert over de nye havneforholdene på Sistranda.

- Rabben marina er ei kjempeflott gjestehavn, som gjorde det lett for oss å fortøye her. Og vi har opplevd at gjestfrihetene er stor også her, sier Olsen.

Leter etter historier om Loyal

Nå håper han at noen øyværinger kanskje har historiske opplysninger om Loyal.

- Hun har helt sikkert vært innom Frøya eller Hitra. Hun var en kjent båt langs hele kysten, og gikk under kallenavnet ”Kvitegaleasen”. Gjennom over hundre år i drift er det mange som har hatt et forhold til den. På turen nordover traff vi flere som enten hadde jobbet ombord, eller hadde historier eller bilder om Loyal. En vi traff Lofoten hadde tilfeldigvis et par bilder av Loyal fra 1910, da hun lå og losset saltfisk utenfor Balstad. Og vi har fått fatt i flere gamle loggbøker, som kan fortelle mye om historien,  forteller Olsen.

Fraktet kobber til Frihetsgudinnen

Han forteller at Loyal blant annet har rundet Kapp Horn, med saltfisk til Chile, og at den har fraktet kobber fra Karmøy til New York, som ble brukt til bygging av Frihetsgudinnen.

- Turen til New York gjorde hun tre ganger, og på returen den ene gangen brukte hun 18 og en halv dag. Da hadde de god vind, sier Olsen.

Loyal dro fra Frøya tirsdag ettermiddag, med kurs for Kristiansund og deretter hjemmehavnen Florø.