21. og 22. september inviteres reiselivsaktører på Frøya og Hitra til vertskapskurs. Kursarrangør er Trøndelag Reiseliv AS i samarbeid med KystNorge og Frøya Næringsforum. Kurset holdes på Hotell Frøya.

- Bakgrunner er ønske om å bygge en bedre vertskapskultur. Kurset er en oppfølger av den workshopen medlemmene hadde på Ørland kysthotell i april i år og det reiselivsarbeidet som lokalt er lagt ned på Frøya og Hitra. Det er viktig å skille seg ut og finne den perfekte balanse mellom gode matopplevelser og gjestfrihet. Vi har en unik øyrekke, men uten kystfolkets gjestfrihet blir våre perler lik alle andre som vi har langs kysten, sier Torill M. Pettersen, daglig leder i Frøya Næringsforum.

Pettersen mener det er viktig å jobbe sammen for å skape et større marked.

- Det vil bli en "vinn vinn " for alle. Det er viktig å kjenne sin besøkelsestid og melde seg på nå. Kom igjen Frøya med øyrekka og Hitra. Samnen skal vi bli best og vinne kampen om turistene, sier hun.

På tampen av sommersesongen 2016 er snart over, tror bransjeorgansiasjonen at man stor sannsynlighet se tilbake på en god sommersesong. Dette basert på tilbakemeldingene fra alle aktørene i trøndersk reiseliv.

I kurset skal man fokusere på vertskap som verktøy for økt verdiskapning.

- Reiselivet/opplevelsesnæringen må levere hver dag, og ser vi på de endringene som er i gang hva gjelder blant annet reisetrender og digitalisering er det viktig at vi som næring henger med på utviklingen. Forbrukerne selv tar mer og mer over som markedsførere og trendsettere, og vertskapet blir viktigere og viktigere for hva som sies/skrives om oss. Det spesielle med hva vi leverer i reiselivet, eller opplevelsesnæringen, er at produktet blir til mens kunden er her, og opplevelsen gjestene har vil være avgjørende for hva de sier om oss i ulike media. Godt vertskap er dermed avgjørende, men hva er godt vertskap? skriver kursholderne i invitasjonen.

950 50 030 Bjorn.Ronningen@hitra-froya.no