Snillfjord kommunestyre har egengodkjent reguleringsplanen for 1450 meter ny vei mellom Melvatnet og Storvasshammertunnelen.

- Snillfjord kommunestyre vil oppfordre Sør-Trøndelag fylkeskommune som vegeier, og Statens vegvesen som utbygger av ny Fv714 til å prioritere gjennomføring av ny veg mellom Melvatnet og Storvasshammertunnelen, slik at en unngår en langvarig ”flaskehals” ved Melvatnet etter at ny veg på begge sider er ferdigstilt, skriver kommunen i sin melding til veivesenet.

Denne strekningen er nå godkjent for bygging.

I følge veivesenet er hovedformålet å heve dagens vegstandard og dermed øke trafikksikkerheten for «Laksevegen». Ny veg skal bedre fremkommeligheten og øke trafikksikkerheten for trafikantene. Langs Melvatnet flyttes vegen sideveis bort fra vannet og inn i fjellskjæring. Vegen får med det en bedre kurvatur og bredde. Skjæringen utvides samtidig sideveis for å bedre sikkerhet mot ras. I området langs Slørdalsvannet gjennomføres enklere trafikksikkerhetstiltak uten større terrengmessige inngrep.

Slik beskriver veivesenet dagens strekning:

Fylkesvei 714 forbi Melvatnet til Storvasshammertunnelen er i dag en 2 –felt veg med fartsgrense på 80 km/t. Standarden på denne vegen er gjennomgående lav, og strekningen ulykkesutsatt på grunn av vegens utforming. Store deler av strekningen har smal vegbredde. Vegen har også dårlig horisontal og vertikalkurvatur, og er utfordrende i forhold til forbikjøringer og motgående trafikk. Det er registrert 6 ulykker i perioden 1997 – 2017 og med høyeste skadegrad «lettere skadd». I tillegg kommer stans i trafikken på grunn av føreforhold. Det er registrert 2 påkjørsler av hjort og 1 rev de siste 20 årene.