Etter planen skulle byggingen av ny fv.714 mellom Snilldalsæter(like før brattbakken ned mot Krokstadøra) og Berg(like før Ulvstubakken) starte til neste høst.

Kan bli utsatt ett år

Men kostnadsrammen fra 2006 på 500 millioner kroner er nå beregnet til å bli overskredet med drøyt 300 millioner kroner på grunn av nye krav til tunnelbredde og utvidelse til trefeltsvei opp mot Snilldalsetra, ifølge avisa Sør-Trøndelag.

Det kan utløse krav om en ekstern konsekvensutredning, fordi prosjektet overskrider grensen på 750 millioner kroner.

- Da må noen andre enn Statens vegvesen kvalitetsikre tallene, og da går det fort ett år ekstra, sier leder i fylkeskommunens samferdselskomite, Karin Bjørkhaug til avisa.

Må kutte kostnader

Det betyr at fylkeskommunen må redusere kostnadene, ved eksempelvis å kutte ut forbikjøringsfeltet opp til Snilldalssetra, for å kunne gjennomføre veibyggingen fortløpende.

Om fylkeskommunen i samarbeid med veivesenet ikke klarer å få kostnadene ned, kan det føre til at prosjektet deles i to for å unngå en konsekvensutredning. Statens vegvesen sier til avisa Sør-Trøndelag at de allerede har fått instruks fra fylkeskommunen om å gjøre nettopp det, ved å stoppe utbyggingen halveis.  Men Bjørkhaug mener det ikke stemmer.

- Det er for tidlig å konkludere med at vi deler prosjektet i to. Vi må nå se på om det er mulig å krympe kostnadene, sier Bjørkhaug, som mener det er bedre å bruke litt ekstra tid for å sikre en fortløpende utbygging.

Leder av fylkets samferdseskomite, Karin Bjørkhaug åpner Brattstiåstunnelen. Hun vil nå kutte kostnader i neste delprosjekt på fv.714 etter budsjettoverskridelse.