Oppvekstsjef Kjell Roar Sæther kan legge frem bedrede resultater for læringsmiljø, inkludert mobbing, i Hitraskolene. Det mener han på sikt vil forbedre læringsresultatene.

For 7.trinn viser tilstandsrapporten for grunnskolen at måleparametrene for læringsmiljø ligger tett oppunder landsgjennomsnittet, mens 10.trinn på de fleste områder har bedre enn, eller det samme som landsgjennomsnittet.

- Det er en bedring i læringsmiljøet og en betydelig nedgang i mobbing i skolen. Strategien vår med ulike tiltak har slått inn. Spesielt ser vi hvordan MOT, Det er mitt valg og LP-modellen(Læringsmiljø og pedagogisk analyse) virker inn på ungdomstrinnet, forteller Sæther.

Han mener disse tiltakene vil gjøre læringsmiljøet enda bedre, og dermed påvirke læringsresultatene.

- Jeg har helt klart tro på at mobbingen vil reduseres enda mer, og at læringsmiljøet vil bli enda bedre. Vi har som mål at elevene skal trives på skolen, og har stort fokus på læringsmiljøet. Det vil også påvirke læringsresultatene på sikt, der vi har en del utfordringer. Alt henger sammen med alt, mener Sæther.