- Myndighetene må skjønne at det må bevilges mer penger til Lakseveien så rasktt som mulig, og at den må bli ferdig fort og gæli, Ekspansjonen i tungtrafikken er så stor at det snart er galskap å kjøre på veien. Trafikken vil kollapse før veien er ferdig om 10-15 år, var daglgi leder i Frøya Transportservice, Stig Sæther sin klare beskjed til Helga Pedersen, nestleder i Arbeiderpartiet og Stortingsrepresentant.

- Lakseveien går helt til Nordskaget

- Det er også viktig å få utbedret Lakseveien helt frem til Nordskaget. Jeg er redd for at det blir glemt hvor dårlig veien er over Hitra og Frøya. Det er også en viktig del av Lakseveien. Men det finnes ikke penger hos fylkeskommunen. Regjeringen har gitt dem mulighet til å låne penger, men fylkeskommunen er så belånt fra før at de ikke får låne mer penger, mente ordfører Berit Flåmo.

- Det er en bløff fra regjeringen at fylkeskommunen kan låne penger. De er så belånt i dag at ingen av fylkeskommunene kan låne mer penger, sa Pedersen.

- Hvor vil Arbeiderpartiet gjøre for å få fortgang i utbedringen av fylkesveiene, spør lokalavisa.

- Jeg har ingen kvikk fiks. Men vi må styrke økonomien til fylkeskomunene. Skal de satse på fylkesveiene må de ha den grunnleggende økonomien i årene fremover. Arbeiderpartiet har allerede bevilget 600 millioner kroner mer til fylkeskommunene i vårt alternative budsjett, svarte Pedersen.

- Holder knapt til Dolmsundbrua

- Hvor mye får Sør-Trøndelag fylkeskommune?

- Vi foreslo 43 millioner kroner mer til Sør-Trøndelag fylkeskommune. Men jeg vet ikke hva det vil betyr for Lakseveien, sier Pedersen.

- Holder 43 millioner kroner til å bygge Lakseveien raskere, Stig Sæther?

- Det holder vel knapt til å dekke inn overskridelsene på Dolmsundbrua, som er på nærmere 40 millioner. Men det er en start, mente Sæther.

- Må betale på grensa

Sæther snakket også om sin frustrasjon over det han mener er urettferdige konkurransevilkår. At mange utenlandske vogntog slipper unna bompenger er ett av dem.

- Selv om det er innført obligatorisk bompengebrikke, så er det like lett for transportselskapene å lure seg unna betalingen. Løsningen må være at de betaler når de kommer på grensa, slik vi må gjøre når vi kjører til Tyskland. Der må vi registrere adressen vi skal kjøre til, og betale bompengenr før vi kjører videre, mente Sæther.

Han tok også opp det han mener er sosial dumping.

- Hvordan påvirker sosial dumping virksomheten deres, ville Pedersen vite.

- Våre sjåfører tjener over 30.000 kroner i måneden, men en utenlandsk sjåfør tjener mellom 7-8.000 kroner. Da kan vi ikke konkurrere på like vilkår.

- Himmel og hav. Er det sant, sa en forbauset Pedersen.

- .Ja, det er ikke bra. Det er fullstendig lov, så lenge sjåførene bor i Polen eller Litauen. Da kan de kjøre til Norge og kjøre rundt i noen uker på forskjellige oppdrag. Det vi slår dem på er oppdrag de ikke takler, slik som å kjøre laks til flyavganger på Gardermoen, der laksen må leveres presist, fortalte Sæther.

- Hva bør Stortinget gjøre, lurte Pedersen på.

- Det må være system i tingene, og det må bli flere kontroller av tunge kjøretøy. Og utenlandske kjøretøy må betale på forhånd, før de kommer inn i landet, mente Sæther.

Pedersen svarte med at de allerede har foreslått forhåndsbetaling.

- Men hvorfor regjeringen ikke ønsker det, vet jeg ikke, sa Pedersen.