Konsernsjef i DNB, Rune Bjerke, skryter av Svenn Bekken og Bewi i sin blogg. Hva kjennetegner de oppstartsbedriftene som lykkes, spør han, og bruker Bewi som godt eksempel.

- Jeg tviler på det finnes noe fasitsvar. Men i en verden der selskapers levetid stadig reduseres og i et Norge der oljeindustrien utfordres av lavere oljepriser, trenger vi som nasjon at flere oppstartsbedrifter lykkes, skriver Bjerke, og tror personlig at noe av det viktigste er en myk faktor som ikke kan måles – nemlig passion, eller lidenskap.

Har lidenskapen som trengs

-  Skal man lykkes i dag, i en tid der alt kan googles og kunnskap er mer tilgjengelig enn noen gang før, må du ha tonnevis av passion for det du driver med. Du må gå “all in”. På tirsdag var jeg på besøk hos et av mange familiebygde selskaper som i mine øyne har lykkes, nemlig plastemballasjeselskapet BEWi. I tillegg til en god ide og en god dose vekstambisjoner, har de siden 1985 hatt en glødende driv, passion og nysgjerrighet for det de driver med. Med sjømatsektorens veksteksplosjon i Norge, økte behovet for kostnadseffektiv emballasje. Plast konkurrerer med papp og til en viss grad glass – tidligere tre. Men satser du på plast må du leve deg fullt og helt inn i plasten, skriver banksjefen.

- Så når du kommer inn i produksjonshallen i Stjørdal, møter du en monter som viser plastenes historie i Norge – fra nylonstrømper og kam, via plastservise og plastbokser, og til kasser og plastemballasjen som brukes til mat i dag. Administrerende direktør Svenn Bekken og sønnen Christian stråler når de forteller om hvordan de jobber med gjenbruk, og ikke minst hvor viktig plast har blitt – i dag forbruker hver enkelt europeer rundt 100 kg plast i året noe som betyr at 4 % av verdens oljeproduksjon går inn i plast. Det oser passion for faget og virksomheten lang vei. Veksten er imponerende med over en tredobling i omsetning siste to år, og fra å være lokal til norsk, går veien videre til Norden og Europa. Mulighetene er ustoppelige, skriver Bjerke blant annet.