I helga arrangeres årets første EM-runde i Dragracing, og på Santa Pod Raceway i England kommer frøyværingen Birgitte Bremnes til å delta.

- Det blir spennende å få konkurrere i EM for aller første gang, sier Birgitte Bremnes.

23-åringen hadde ikke sett for seg å få konkurrere i EM allerede.

- Jeg ble intervjuet for et par uker siden og da fikk spørsmål om EM-deltakelse nå i år, det svarte jeg kontant nei til.

Noen dager senere fikk Birgitte kontrabeskjeden.

Fikk beskjed på bursdagen sin

- Jeg feiret bursdagen min, da mobilen ringte. Siden det var et ukjent nummer så det var nesten så jeg ikke tok telefonen.

Beskjeden Birgitte fikk var at et britisk lag ville ha henne med til EM.

- Det var uvirkelig. Jeg har fulgt EM i mange år og nå skal jeg kjøre mot disse folkene som har kjørt dragrace lengre enn jeg har levd. Det blir nok kjempeartig.

Må fullføre lisensen

Birgitte er inne i en svært hektisk periode.

Forrige helg var hun også i England og kjørte to drag. Det måtte hun for å få fullført lisensen sin i tide for EM-debuten denne helga.

- Jeg har en runde igjen før lisensen er fullført. Jeg får ikke lov til å ta lisensen under selve EM-arrangementet, men får ta det under kvalifiseringen fredag, sier Bremnes og ser ingen grunn til at hun ikke skal klare å få lisensen i orden til EM-rundene starter.

Verdens raskeste motorsport

Dragracing er den raskeste og mest høylytte motorsporten i verden og med lisensen i orden kan Birgitte kjøre i den aller høyeste klassen; Top Fuel.

- Uansett hvor man drar, så får du ikke noe som går fortere enn dette, sier Birgitte og smiler.

Kravet for å få lisensen fullført, er å passere mållinja etter 1000 fot (305 meter), i over 400 kilometer i timen.

- Å kjøre så fort, gir et adrenalinkick uten like, sier Bremnes og legger til at toppfarten kan være oppe i 500 km/t når alt klaffer.

En sjåfør kan ikke gjøre alt alene, man har et helt team bak seg, sier Birgitte og forteller etter hver runde må bilen skrues fra hverandre og settes sammen igjen.

Birgitte Bremnes i sin nye Dragrace-hjelm. Det gjelder å ha utstyret i orden når man skal kjøre over 400 km/t.

Vært moro å knuse alle

De to siste årene har Birgitte kjørt for Paul Ingar Udtian og Islanders Dragracing Team, i den nest høyeste dragrace-klassen Top Methanol.

- EM blir en naturlig følge, for det finnes ikke baner for de høyeste Dragrace-klassene her i Norge og da må man til utlandet for å kunne konkurrere.

LES OGSÅ: Helgepraten med Birgitte (saken krever innlogging i HF+)

Det hadde selvfølgelig vært artig å knuse alle i EM, sier Bremnes som er et konkurransemenneske, - men som ny har jeg fortsatt mye igjen å lære. Jeg får i alle fall kjenne på opplevelsen av det å konkurrere i EM.

I Top Fuel-klassen til Birgitte, stiller det ingen andre nordmenn i år, men det stiller en nordmann i motorsykkelkonkurransen.

- Det har vært flere nordmenn med tidligere og det er nordmenn som har utmerket seg i EM så det blir noe å jobbe mot.

Det hadde selvfølgelig vært artig å knuse alle i EM, men jeg har fortsatt mye å lære, sier Bremnes som er et konkurransemenneske. Foto: Julian Hunt.

Seks EM-runder

I sesongen som varer fra mai til september, holdes det seks EM-runder i England, Sverige, Tyskland og Finland.

De som har økonomi til det, kan kjøre hele Europamesterskapet, mens andre igjen kan kun være med på rundene som er nærmest der man bor.

- Det er faktisk dyrere å frakte enn å drifte bilene, sier Birgitte og forteller at man kommer med både semitrailere, busser og eget team til konkurransene.

Siden hun ikke hadde EM som mål i år, har hun heller ikke sponsorstøtte til å gjennomføre alle EM-rundene.

- Men hvis næringslivet på Hitra og Frøya er interessert i å sponse meg til årets EM, så er det bare å ta kontakt, avslutter Birgitte Bremnes.