Slikoppsummerer Asle Erik Tobiassen hvordan det er å reise til Gjæsingen etter atdet ble ny båt og nytt anløpssted.

Det er fredag kveld,og den første store utfartshelga etter at M/S Frovær ble satt inn i ruta tiløyrekka, og de reisende måtte forholde seg til Dyrøya som anløpssted. Fjortenbiler har inntatt parkeringsplassen som ble ferdig dagen før, mens vel dobbeltså mange står parkert på den gamle parkeringsplassen.

En stor ansamlingreisende står og hutrer ved fergeleiet. De har båret all bagasjen sin frabilene sine, og venter på at nybåten skal komme inn til kai. Det er surt ogkaldt vær med vind fra sør-vest, men heldigvis er det oppholds akkurat nå.Tidligere på dagen har det vært kraftige regnbyger, og hadde det regnet nå,ville alle blitt gjennomvåte. For de kan ikke vente i bilene til båten kommer.Da rekker de ikke å bære nedover alt, og få det ombord innen båten skal gå.Både Gjæsingen, Sauøya og Halten mangler butikker, så det er mye som måmedbringes for et langt påskeopphold. Og ikke vil de forlate bagasjen sinheller. Selv om det er nokså trygt på Frøya, vil de fleste holde et øye medkofferter, handleposer og esker.

Våt bagasje

Så kommer M/S Frovær,og det blir skytteltrafikk av passasjerer som skal med, og som må gå mangeturer for å få med seg alt.

- Hvor skal vi settebagasjen, undrer flere. For inne i salongen er det slett ikke plass til allbagasjen. Mye må settes ute på dekk, under et lite takutspring, som slett ikkeskjermer for mye regn og sjøskvett.

- Det er trist ogtragisk hele opplegget, sier Asle Erik Tobiassen. Han er blant de som reisersvært ofte, til ferieparadiset Gjæsingen.

Etter at Siholmen blekuttet ut som anløpssted har alt blitt mye mer tungvint, mener han.

- Vi har fått en myelengre reise, på smale veier som slett ikke er egnet for all denne trafikken.På båten sliter vi med å få plassert det vi har med oss. Blir det regn, blir altute på dekket vått. Dessuten er båten framtung, så regnvann og sjøskvett somkommer ned på dekket vil renne framover og i bagasjen vår, sier Tobiassen.

Han er også bekymretfor hvordan det skal gå å få fraktet utover materialer til vedlikehold og byggeprosjekter.

- Så vidt jeg vet erdet umulig å bruke krana på båten til å heise ombord trelast. Nei, dette erbare tragisk, sier Asle Erik Tobiassen.

Håpløst uten venterom

I det båten tilGjæsingen og videre nordover skal til å legge i fra, kommer det en gruppemennesker ut fra salongen og skynder seg i land. De skal til Mausund, og holdtpå å bli med feil båt.

- Det er for liteinfo om hvor båten går, sier Stein Arne Hammernes.

Han og reisefølgetfryser mens de venter på at riktig båt, Frøyaferga, skal ankomme.

- Det er håpløst atdet ikke er et venterom her. Det er kaldt å stå ute og vente på båten, sierHammernes.

- Vi skulle hatt etdo tilgjengelig også, sier en av de andre.

De gir uttrykk forlitt misunnelse overfor dem som nå sitter varmt og godt ombord i Frovær.

- Ferga har halvefarten, det tar tid å komme seg utover til Mausund. Vi kunne reist fraTrondheim og til syden på samme tid som vi bruker til Mausund, sier de.

Like etter atundertegnede har kommet hjem etter turen til Dyrøya kommer det en telefon fraen av de reisende.

- Det er jo ikke rartat mange gikk på feil båt i kveld. På skiltet før fergeleiet står det at detgår båt til Sula og Mausund. At båten til Froan også går fra Dyrøya sto detikke et ord om!