Mandag denne uken var Egil Strand på vei fra hytta i Åstfjorden for å handle på Fillan. Ved Valslag tok han igjen en dansk trailer, samtidig som flere møtende biler tutet da de passerte traileren.

- Lå halveis i motsatt kjørebane

- Traileren lå halvveis over i motsatt kjøreretning. Da er det ikke mye plass igjen til møtende biler. Så jeg skjønner godt at de tutet, sier Strand.

Han ble liggende bak traileren gjennom svingene langs Valslagvågen. På  langstrekket mot Sunde kjørte han forbi traileren.

- Mens jeg kjørte forbi kom den så langt over i motsatt kjørebane at jeg måtte kjøre på grøftekanten så grusen sprutet. Hadde jeg vært en skikkelig kverulant hadde jeg sperret veien med bilen min for å stoppe traileren før det skjedde en ulykke. Etter det ringte jeg politiet for å få de til å stoppe traileren før den kom seg til tettbebygde Fillan, men fikk ikke kontakt.

I Hitratunnelen passerte han en maken trailer fra samme firma, som kjørte normalt.

- Da jeg kom til veistasjonen på Sandstad sto det en politimann der. Noen av de møtende bilene hadde sikkert også ringt for å varsle om den uvettige kjøringen. Jeg stoppet og fortalte at det var trailer nummer to han måtte stoppe. Så bestemte jeg meg for å kjøre rett til lokalavisa for å fortelle hvordan jeg har opplevd utviklingen i tungtrafikken siden jeg kjøpte hytta i 1978, forteller Strand.

Som tidligere trailer og tankbilsjåfør, og mangeårig bruker av fv.714  mener han å ha god kompetanse til å uttale seg.

- Den reneste galskap

- Jeg har kjørt til hytta i Åstfjorden nesten hver helg i snart 40 år.  Utviklingen i trafikken siden den er den reneste galskap. Det har blitt flere og flere trailere, og de siste årene har jeg nesten annenhver helg møtt en eller flere trailersjåfører som ikke burde fått lov til å kjøre på veien. Jeg spekulerer hver gang på om sjåføren enten er beruset, eller om de har lovlig førerkort. Men det er sikkert mange som heller ikke har god nok opplæring til å kjøre på smale norske veier, og derfor holder seg for langt inne på veien. Det blir bare verre og verre, og er et så alvorlig problem at laksenæringen må ta tak i det. Disse dødstrailerne må stanses, mener Strand.

Sjåføren var sommervikar

Politiet fikk stoppet riktig trailer da den kom til Sandstad.

- Vi hadde fått tips fra flere trafikanter om at en trailer ofte lå midt i veien, og til tider helt over i motsatt kjørebane. Vi stoppet traileren og tok rutinemessig alkotest av sjåføren, som viste seg å være edru. Han fortalte at han var sommervikar, og ukjent med norske veier. Det var årsaken til at han hadde holdt seg godt inne på veien, sier Arild Sollie ved Hitra lensmannskontor.

- Problem med bevisbyrden

Politiet lot sjåføren kjøre videre og fulgte etter mot Fillan for å se hvordan han kjørte.

- Vi ga ham en advarsel og sendte med ham en formaning om å senke farten slik at han var i stand til å holde seg i egen kjørebane. Vi fulgte etter et stykke, og kjøringen så da bra ut, forteller Sollie.

Men det er lite politiet kan gjøre for å hindre sjåføren å kjøre videre.

- Det er et gjentagende problem at trailere kjører over i motsatt kjørebane, og vi får stadig flere meldinger om det. Vi prøver å stoppe de kjøretøyene vi får melding om, men når vi stopper trailerne er sjåførene ofte ikke enige i at de har kjørt over i motsatt kjørefelt. Da får vi et problem med bevisbyrden, og må bare la dem kjøre videre. Men observerer vi selv at en trailer kjører på en slik måte, så har vi grunnlag for å anmelde sjåføren, sier Sollie.

- Lite til før det smeller

- Veiene våre som bare er 250 centimeter brede kan være en utfordring for utenlandske sjåfører, som er vant til bredere veier. Mange sjåfører sier de er redde for å kjøre på veiene, men mener de har kontroll på kjøringen. Men på trafikanter som møter dem virker det ikke som de har kontroll. Om de kommer over i motsatt kjørebane skal det lite til før det smeller, sier Sollie.

Han er klar på hvem som har ansvaret for for at kjøringen skjer forsvarlig.

- Det er firmaet som eier kjøretøyet og som leier inn sjåføren. De er ansvarlige for at sjåføren er skikket til å kjøre på veiene våre, sier Sollie.