De siste to ukene har Den kulturelle skolesekken (DKS) vært på turné i øyregionen.
Lokalavisa ble med da elevene i 9A på Fillan skole skulle la seg inspirere av Edvard Much og lage sine egne digitale kunstverk på iPad.
Få øye på Munch
- Det er Nasjonalmuseet som har laget workshopen "Få øye på Munch" for elever på ungdomsskolenivå, forteller kunsthistoriker og formidler Øystein Voll.
Workshopen som ble laget i forbindelse med 150 årsmarkeringen for året Munch ble født, har vært på turné rundt om i Norge siden 2013 og nå i øyregionen. Først på Mausund, deretter Sistranda og til slutt Fillan.
Like aktuelle bilder
Aller først introduserte Øystein Voll elevene for hvem kunstmaleren Edvard Munch var.
- Munch er en av Norges viktigste bidrag til verdenskunsten. Han har talt til flere generasjoner over hele verden og hans maleri er like aktuelle i dag, fortalte han elevene.
Voll gikk gjennom de ulike virkemidlene som Munch brukte i sine ekspresjonistiske maleri for å formidle ulike stemninger og følelser, før han viste elevene hvordan de skulle ta i bruk iPad og tegneprogram.
Til slutt viste han elevene et utdrag Munch-bilder, hvor de skulle velge seg ett å ta utgangspunkt i og gjøre om til sine egne maleri.
Digitale kunstverk
Elevene ble så sendt ut i skolelokalet for å ta selvportrett - slik Munch selv gjorde i sin tid, med kameraet på iPaden.
- Nå skal de iscenesette maleriet de har valgt seg ut og bildet blir en digital fotoskisse, som de skal jobbe ut fra, forteller Voll mens han går rundt og veileder elevene.
Deretter setter elevene i gang med å tegne på hver sin iPad.
- Det er ikke alle skolene som har tilgang på iPader til hele klassen, men vi har med 30 stykker som vi stiller til disposisjon til elevene under workshopen. I tillegg har elevene i læreplanen sin at de skal innom digitale verktøy, så det får de gjennom denne workshopen også, slår Voll fast.
Full konsentrasjon
Det virker som at alle elevene synes oppgaven er spennende, der de sitter i full konsentrasjon og tegner, kun avbrutt av litt latter og beundring av hverandres verk underveis.
- Ungdommene har vært veldig positive til opplegget og så langt er det ikke en eneste elev som har gitt uttrykk for at dette har vært kjedelig. Det er også moro å kunne tilby de en annerledes skoletime, sier Voll.
Eleven Jan G. Sivertsen forteller at han er enig i det.
- Dette var en artig oppgave og annerledes enn en vanlig skoledag og det er bare bra det, av og til, sier Sivertsen, før alle elevene skal vise fram kunstverkene sine til hverandre på storskjermen i klasserommet.