Med få dager igjen til premieren på årets Maren dømt til døden forestilling, var ensemblet samlet til første øving i Dolm kirke tidligere denne uken.

- Vi ligger godt an, og følelsen er at ting er på stell, smiler årets regissør, Kari Wist Holmen.

Sammen med Gunhild Hjertaas utgjør hun det unge produksjonstemaet som denne gang har tatt tak i teaterstykket som for første gang ble fremført i 1986.

Ikke en svart-hvitt historie

Kari Wist Holmen forteller at de har blitt svært så engasjerte i den lokale historien som er basert på ei virkelig hendelse. Når hitterværingen Ola Jektvik plutselig dør i 1847, ryktes det at det er kona Maren som har forgiftet han. Hun blir dømt til døden og halshugget på Dolmøy i løpet av sommeren 1849.

Spelet byr på et sterkt møte med Maren og hennes sambygdinger.

- Vi er blitt glade i alle karakterene som er knyttet sammen i denne forestillingen. Maren dømt til døden handler ikke kun om ei skrekkelig hendelse hvor alt enten er svart-hvitt og noen er slemme eller gode. Spelet handler om hele samfunnet, og hvordan de handler ut fra det de tror er best - eller enklest. Jeg føler at vår tolkning er dekkende i forhold til historien som ligger til grunn, sier Wist Holmen.

Regissøren forteller videre at de denne gang har tatt for seg hva det er som gjør Maren annerledes og truende for så mange i lokalsamfunnet.

- Hun er uredd, sier ting direkte og har ikke den frykten som gjerne forventes. Skyldspørsmålet er ikke det viktigste, men hvordan de andre rundt henne tolker det.

Denne uka ble første gjennomgang av forestillingen med både musikere og skuespillere holdt i Dolm kirke. Her ved regissør Kari Wist Holmen og kapellmester Håvard Flatjord Netland.

- Låter vanvittig bra

Så hva kan publikum vente seg av Maren-produksjonen i år? Maren dømt til døden har en god grunnstruktur, sier regissør Kari.

- Vi har derfor kun valgt å skrive til og justere litt på noen små scener for å vise nye sider av historien, og sørge for at flere stemmer slipper til. Vi har blant annet lagt litt mer fokus på ungene i spelet og hvordan de opplever alt snakket rundt Maren. Det er for eksempel skrevet en helt ny scene rundt lensmanndrengen Arn.

Ellers trekker Wist Holmen fram at det er skrevet til en del ny musikk, og at de i år har fått på plass et massivt Maren-kor.

- De holder høyt nivå, og låter vanvittig bra, sier hun entusiastisk.

De har også fått bygd opp en helt ny scenografi, tegnet av Eline Dybfest.

- Det er blitt en artig løsning som rett og slett må sees.

Årets Maren-kor er stort og holder i følge produksjonsteamet et høyt nivå.

Gjør sin profesjonell debut

Wist Holmen forteller at det er en veldig fin gjeng aktører med i Maren-ensemblet 2017.

- Vi har fire profesjonelle skuespillere med, samt flere dyktige frivillige aktører som aldri har spilt teater før, men som likevel uredde har blitt med. Det er gøy.

Årets tittelrolle som ”Maren” er Gunhild Hjertaas (31). Hun har gjort flere opptredener i Marenspillet tidligere, blant annet hadde hun rollen som Maren i 2009. Nå, åtte år senere, er hun i tillegg til hovedrolleinnhaver også produsent og musikalsk leder.

Oliver Eirheim (44) innehar rollen som Andres. Han er blant annet teaterutdannet i Minnesota og Edinburgh. I vinter gjorde han hitterværing av seg og dette blir hans hitterske scenedebut.

De har også to unge lovende nyutdannede skuespillere på rollelisten; Åsmund Lockert Rohde (25) fra Røros som har vært engasjert i spelet Elden i mange år, og lokale Erlend Broholm (24).

- Erlend gjør i år sitt niende Marenspill, men dette blir hans første opptreden som profesjonell skuespiller i rollen som kapellanen.

Erlend kommer fra Broholmen, stedet Maren ble halshugget og har hatt historien med seg fra barnsben av. Materialet ligger Erlends hjerte nært, og i løpet av studietida har han til og med oversatt Maren til engelsk.

- Vi er stolte over at Marenspillet blir Erlends profesjonelle debut.

Erlend Broholm fra Dolmøya Foto: Krzysztof Zboralski

Hadde ikke eksistert uten alle de frivillige

Kari Wist Holmen sier det har vært fint å få ta del i spel-tradisjonen på Hitra, og at Maren-forestillingen har 30 års jubileum i år.

- Maren-spelet har dessuten en helt vanvittig flott plassering ved Dolm kirke hvor Maren blant annet ble konfirmert og gift. Det gjør det enda litt nærere, og er litt av opplevelsen det også, smiler Wist Holmen.

Tidligere i sommer har nettopp spel blitt heftig diskutert etter at teaterviter Julie Rongved Amundsen kritiserte en del norske spel for å holde lav teaterkvalitet.

- Spel er jo en spesiell teatertradisjon som legger føringene for at de må spilles på et bestemt sted, og de har alltid kort prøvetid gjerne bare på to og ei halv uke som Maren her på Hitra, sier Wist Holmen.

Kvalitets-diskusjon

Kari har ikke engasjert seg personlig i diskusjonen, men trekker fram at Maren er et spel som har utgangspunkt i ei interessant historie, og at hun har en stor respekt for alle de som på frivillig basis stiller opp for å lage ei god forestilling og ha det fint i lag.

- Spel kunne ikke eksistert uten alle de frivillige, og nå gleder vi oss stort til å vise fram årets Maren dømt til døden til publikum.

Stykket har premiere tirsdag 8. august og spilles i de påfølgene dagene hele seks ganger. Blant annet blir det ei midnattsforestilling fredag 11.august, før siste forestilling blir spilt lørdag 12. august.