Det går fram av fylkesrådmannens saksutredning for Komite for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune. Bakgrunnen for forslaget er at kapasiteten for hurtigbåtene mellom Trondheim og Ørlandet nærmer seg kapasitetgrensen for enkelte avganger, samt at fylkestinges mål er å halvvere klimagassutslippene innen 2020.

Ett av fylkesrådmannens forslag er å sette inn tilgjengelige båter på nettopp denne strekningen, mens båttilbudet til/fra Hitra/Frøya og videre til/fra Kristiansund blir redusert, i verste fall kuttes helt ut.

- Et av de tiltakene Fylkesrådmannen har sett på er åbegrense Kystekspressens tre daglige avganger, til kun å trafikkere Trondheim – Brekstad. Klimaeffekten av dette har vist seg åtilsvare ca. det samme som åkutte ut 1/3 av alle bussavganger i Sør-Trøndelag, skriver fylkesrådmannen før møtet onsdag denne uka. Her bes det om mandat til å gå i dialog med Møre og Romsdal fylkeskommune med formål å få omdisponert båtmateriellet i dagens hurtigbåttilbud slik at Trondheim – Brekstad kan betjenes med to store båter og tre avganger hver vei i tidsrommet 07.00-09.00 og 15.00-17.00.

- I 2016 starter anleggsvirksomhet på kampflybasen på Ørlandet og det forventes en stor vekst i antall reisende Trondheim-Ørlandet. Dagens rute har ikke kapasitet til å håndtere denne veksten, skriver fylkesadministrasjonen. I forhandlingene skal etableringene av ekspressavganger for å opprettholde et dagsturtilbud mellom Kristiansund – Trondheim og Frøya – Trondheim vurderes, som det heter.

- Hvem er fylkeskommunen til for?

Torhild Aarbergsbotten, gruppeleder for Høyre i fylkestinget, reagerer med undring på forslaget.

- Det må være viktigere å legge til rette for at folk skal kunne bo og jobbe der en ønsker her i fylket, enn at fylkeskommunen skal komme i mål med vedtatte klimamål i egne handlingsprogram. Forslaget om å kutte hurtigbåttilbudet til øyregionen som ett tiltak for å redusere klimautslipp i kollektivtransporten, reiser spørsmålet om hvem fylkeskommunen er til for, eller om det er fylkets næringsliv og innbyggere som er til for fylkeskommunen, sier hun til lokalavisa Hitra-Frøya.

I fylkesrådmannens saksutredning går det fram at Trondheim-Brekstad har ca. 70 prosent av passasjertrafikken på Kystekspressen, og at Trondheim-Sandstad utgjør ca. 15 prosent av trafikken. Trondheim-Kristiansund utgjør også cirka 15 prosent av trafikken.

- Det er dermed ingen tvil om at reisebehovet på sambandet i stor grad er konsentrert til en liten tredjedel av strekningen, mellom Trondheim og Brekstad, skriver rådmannen, som har lagt fram seks alternative forslag som kan ivareta behovene for å øke kapasiteten til/fra Brekstad, nå klimamålene, holde seg innenfor budsjettrammene og samtidig besørge et rutetilbud med såkalt "akseptabel kundetilfredshet". Disse forslagene spenner fra det såkalte "strutsealternativet", der dagens tilbud videreføres (men dette løser ikke kapasitetsutfordringene, ei heller miljømålene) via innkjøp av flere/større båter (= økte utslipp) eller å øke prisene (for å holde etterspørselen nede) til å kun kjøre Trondheim-Brekstad, altså at 2/3 av ruta legges ned (her regnes med mye "støy" fra kundene).

Venter reaksjoner

- I forkant av kampflybasevedtaket i 2012, ble det gitt klare og tydelig uttrykk for at særlig hurtigbåt-tilbudet skulle styrkes til/fra Brekstad, og at en skulle legge til rette for arbeidspendling også fra øyregionen. Derfor ble også det etablert pendler-ruter mellom Fillan og Brekstad, men som ble lagt ned etter kort tid grunnet manglende passasjergrunnlag. At en nå foreslås at en skal ta bort hurtigbåt-tilbudet til/fra Sandstad fullt og helt, vil jeg tro vil vekke reaksjoner hos øybefolkninga, sier Aarbergsbotten.

Fylkesrådmannen skisserer også et kompromiss, som Atb anbefaler, der man bytter ut dagens to minste båter i en større, noe som skal lette muligheten for å benytte de to største båtene mellom Trondheim og Brekstad. Dette kompromissforslaget er Aarbergsbotten villig til å diskutere.

Kompromissforslag

- Forslaget fra AtB om at en bytter inn to båter og setter en ny, mindre båt i forhold til dagens to fartøy som trafikkerer Trondheim – Kristiansund, synes som et kompromiss som må kunne diskuteres. Det vil betinge at gjennomgående passasjerer må bytte båt på Sandstad, men at rutetilbudet kan opprettholdes stort sett som i dag. AtB skisserer at dette er en løsning som også kan være økonomisk forsvarlig, men gir ikke så store innsparinger i CO2-kutt som om en kutter ut all trafikk med hurtigbåt utover Trondheim – Brekstad. Denne gangen vil jeg AtB ros for en god og gjennomarbeidet vurdering og forslag til løsning som vil fortsatt legge til rette for at det skal hurtigbåt til og fra Sandstad i årene fremover, sier Aarbergsbotten.

Saken skal etter planen behandles endelig av fylkestinget den 16. desember.

Torhild Aabergsbotten (Foto: Sør-Trøndelag fylkeskommune)