Mange ble overrasket - noen kalte det sjokkert - da lokalavisa Hitra-Frøya mandag kveld la ut nyheten om at fylkesrådmannen vurderer å legge ned hurtigbåtanløpet til Hitra/Frøya. Ros til lokalpolitikerne i flere leire som allerede da var godt igang med å involvere sine partikolleger på fylkesnivå. Innen onsdag og møtet i komiten for samferdsel og regional utvikling, var "alle" godt kjent med ufornuften fra rådmannen.

Onsdag kveld kunne komiteleder Stig Klomsten (Ap) foreløpig berolige gjennom lokalavisa med at også fylkespolitikerne har skjønt tegninga. - Saken om Kystekspressen, og reaksjonene på den, har synliggjort at vi ikke har vært gode nok til å se på hva slags samferdselstilbud øyregionen skal ha, sa Klomsten (Ap) og orienterte om at fylkespolitikerne har levert en bestilling til rådmannen om at det skal utarbeides en egen strategi for samferdsel i øyregionen.

Det er gode signaler, men likevel bør "guarden" fra lokale politikere, næringsliv og passasjerer holdes oppe. En fylkeskommune i økonomisk knipe og forslag skrevet med Trondheims-fingre er en dårlig kombinasjon som gjør at vi ikke skal ta for gitt at det skal gå rutebåt ut hit for all framtid.

Muligens var forslaget fra fylkesrådmannen et taktisk forsøk for å presse fram større bevilgninger til samferdsel i fylket. Det er liten tvil om at det kreves større kapasitet på den mest brukte strekningen Trondheim-Brekstad, og fylkestinget har et vedtatt mål om å redusere sine egne klimautslipp betydelig.

Sannsynlig er det både billigere og mer miljøvennlig å erstatte disse båtene med bussavganger fra øyregionen via Orkanger og Trondheim. Men dette er ikke noe alternativ all den tid vi kun har 1 samferdselsåre langs vei til/fra dette øysamfunnet vårt. Skulle Fv.714 bli stengt for kortere eller lengre tid - noe veien til stadighet blir - har ikke vi noe alternativ hverken som privatpersoner eller storeksportører.

Det ville også være særdeles dumt å legge ned kommunikasjonen mot Fosen nå når det endelig begynner å skje noe der, og Hitra/Frøya-regionen og Fosen-regionen kan begynne å utveksle bo- og arbeidsområder. Så i stedet for svekking av kommunikasjonene, lytter vi på det øret som hører at komiteleder Klomsten kanskje kommer ut med styrket rutetilbud til/fra øyregionen.

Det kan ikke være slik at en av verdens viktigste havbruksregioner skal svekkes fordi vi får et nasjonalt militæranlegg i nabolaget. Dersom det står så dårlig til med fylkeskommunen at man ikke har råd til å oppgradere båttilbudet til Brekstad samtidig som man beholder anløpene til Hitra/Frøya og videre mot Kristiansund, er det et godt forslag fra Espen Håvard Hauan i Frøya Høyre å involvere forsvaret sjøl. Dersom storsamfunnet forøvrig blir svekket fordi man må frakte mye folk til flybasen på Ørlandet, må staten kunne se på et bidrag innen pendlerbåter. Det var ingen som tenkte muligheten for at flybase til Ørlandet skulle tappe omlandet for tilbud.

Bjørn Lie Rønningen

redaktør i lokalavisa Hitra-Frøya