Sist uke hadde komite for infrastruktur i Sør-Trøndelag fylkeskommune møte. Her stilte fylkestingsrepresentant og medlem av infrastrukturkomiteen, Sveinung Gundersen (Ap) fra Frøya et spørsmål til komiteleder Karin Bjørkhaug (KrF) vedrørende trafikksikkerheten på Fv. 714 Lakseveien. Bakteppet var blant annet dødsulykka ved Slørdal noen dager i forveien.

- Jeg viser til omtale i media vedrørende den tragiske ulykka i Snillfjord fredag 20. november der to ungdommer mistet livet. Erfaringsmessig oppleves veien på vinters tid ofte veldig glatt og trafikkfarlig. Med bakgrunn i de ulykker som har vært på FV 714 stiller undertegnede spørsmål om komiteleder tar initiativ til at trafikksikkerheten forbedres? spurte Sveinung Gundersen.

Sveinung Gundersen

Lokalavisa bringer her komiteleder Bjørkhaugs svar:

- Vi må stadig jobbe for at det ikke skal skje

- Trafikksikkerhetsplanen for 2014-2017 slår fast at det er 0-visjonen som skal være førende for trafikksikkerhetsarbeidet i fylket. Det er en svært ambisiøs visjon, men samtidig kan den ikke være mindre: vi kan ikke akseptere at trafikken skal ta liv og vi må stadig jobbe for at det ikke skal skje.

Når det skjer en dødsulykke i trafikken er det viktig å få klarlagt årsaken. I slike tilfeller starter Statens vegvesen sin ulykkesanalysegruppe sine undersøkelser så snart det er praktisk mulig. Rapporten som utarbeides har fokus på årsaksforhold uten å ta stilling til skyld eller ansvar. Det er alltid viktigst å ha fokuset rettet mot forebyggende arbeide slik at ulykker unngås. Når tragedien likevel er et faktum, så er det vesentlig at vi kjenner årsaken slik at vi kan ta lærdom av den.

Driftskontraktene stiller målbare krav til vintervedlikeholdet. Entreprenørene må dokumentere at oppdraget er utført i hht. kravene.

- Anleggsstart Åstfjorden

- Fredag den 13/11 inviterte Stanens vegvesen næringsaktører, lokale politikere, politi og NLF til orienteringsmøte på Hitra. Møtet omhandlet hvilke forhold og utfordringer som kan forventes på veinettet på de mest utsatte og trafikkbelastede strekningene i området. Fra komiteen møtte nestleder Torhild Aarbergsbotten og Arnfinn Brechan. Det er positivt at det holdes slike møter. Det gir berørte parter kunnskap og anledning til å gi tilbakemeldinger.

Trafikksikkerhet er en viktig begrunnelse for å bygge ut FV 714 Lakseveien. Det investeres nærmere 2 milliarder kroner for å bedre sikkerhet og framkommelighet. Det arbeides for fullt for å sikre kontinuerlig og rask framdrift på prosjektet. Delprosjekt 8 Kryssing av Åstfjorden vil erstatte strekningen der ulykken skjedde, med ny vei. Reguleringsplanen ble vedtatt i Snillfjord kommune den 12.11.15. Anleggsstart skjer i 2017, forutsatt at bompengepakke trinn 2 blir vedtatt tidsnok.

Opprinnelig rekkefølge på prosjektene tilsa at Åstfjordkryssingen skulle komme etter ny vei utenom Krokstadøra. Siden fjordkryssingen er det delprosjektet som gir størst reisetidsgevinst, legges det opp til at rekkefølgen endres og at kryssing av Åstfjorden kommer først i del 2.

Den 3. desember er det planlagt et møte i referansegruppen for FV 714 Lakseveien. Der vil ordførerne i de berørte kommunene få informasjon om framdriften i prosjektet.

Oppsummert:

I den situasjonen vi er nå, så er LÆRING det aller viktigste.

* UAG-rapporten vil klarlegge årsaken til ulykken.

* Driftskontraken stiller krav til hvordan veien skal driftes. Jeg vil be om at Statens vegvesen har ekstra fokus på at dette blir fulgt opp med kontroller.

* Utbyggingen av FV 714 vil gi vesentlig bedring av trafikksikkerheten. Kontinuerlig framdrift og effektiv gjennomføring er svært viktig og har høyt fokus.