- Vi startet organiseringen allerede i januar og dette går på skinner. Vi er i rute, for dette har vi gjort mange ganger før, smiler Nils Jørgen Karlsen, styreleder i Tour de Frøya.

I start- og målområdet

Tour de Frøya feirer ti år i år.

- Vi tjuvstartet med feiringen i fjor, og det ble en helt fantastisk dag. Det skal vanskelig gjøres å overgå fjorårets Tour de Frøya med Dag Otto Lauritzen og TV2 til stede Men dette i kombinasjon med et tiårsjubileum, ville blitt litt vel mye.

Tiårs-markeringen vil merkes godt under banketten etter sykkelrittet, forteller Karlsen. I tillegg planlegger de mer aktivitet i start- og målområdet på Sistranda i år.

- Nytt av i år, er at vi også belønner grendene enda mer, for livet de lager langs løypa. Med premier som er betydelig høyere enn de noensinne har vært.

Nils Jørgen Karlsen, styreleder i Tour de Frøya.

700 påmeldte allerede

Når det kommer til antallet påmeldte, så ligger de godt foran tidsskjemaet i år.

- Ofte bruker påmeldingene å komme den siste uka, men antallet påmeldte denne helga, var allerede oppe i 700 og vi venter fortsatt et storinnrykk til uka. Så en ting er i hvertfall sikkert, det blir mange syklister i år også smiler Karlsen.

Grunnen til at såpass mange har meldt seg på tidligere i år, tror Karlsen er på grunn av den gode reklamen løpet fikk fjor.

Rittet har satt en grense på 1000 deltakere.

- En fantastisk gjeng

I fjor mottok Tour de Frøya prisen ”Årets arrangør” i regi Sør-Trøndelag Idrettskrets.

- Det var stas, for dette er en pris som henger veldig høyt. Det er godt å få igjen litt for strevet og i tillegg få oppmerksomhet regionalt rundt sykkelrittet vårt. Det er vi veldige stolte over. Men vi sugde vi ikke så veldig lenge på den karamellen før vi satte i gang å planlegge neste løp.

Med seg har Karlsen et rutinert styre på ti og en stor dugnadsgjeng.

Tour de Frøya arrangørene med Dag Otto Lauritzen under fjorårets Tour de Frøya.

- Jeg sier det gang på gang, men det er en fantastisk dugnadsgjeng i Tour de Frøya.

Dugnadsinnsatsen er de helt avhengige av, skal de klare å gjennomføre et av øyregionens aller største arrangement.

- Det er opp mot et par hundre frivillige i sving før, under og etter løpet.

Nils Jørgen Karlsen forteller at de begynner å få på plass de fleste frivillig-funksjonene.

- Men vi har plass til enda flere frivillige, så bare ta kontakt.

Sikkerhet i høysetet

I helga ble det lagt ny asfalt langs sykkel-løypa.

- Tiltak som asfaltlegging er ressurs- og tidkrevende, men sikkerheten er i høysetet.

Til gjengjeld er det viktig at syklistene følger Veitrafikkloven i forhold til bruken av veien.

- Tour de Frøya oppfordrer til minst mulig trafikk langs løypa under selve løpet, men det er fortsatt fri ferdsel der. I år kommer vi til å ha observatører ute på enkelte utsatte strekk som følger med at syklistene holder seg på rett side av gulstripen, hvis ikke blir de diskvalifiserte. Dette er også et viktig sikkerhetstiltak.

Geir Furberg, Sofie Rabben og Andre Vikan legger ny asfalt ved Nordskaget.

Elsykkel i mosjonsløpet

Tour de Frøyas hovedmål er å få flere i aktivitet. Løpet er delt i to, et mosjonsløp og et turritt.

- Mange trener året rundt for å komme i form til rittet. Bedrifter her ute bruker blant annet vinteren til spinning, for å kunne slå de andre bedriftslagene. Vi deler ut pokal til løpets beste bedrift og den er det seriøst kamp om.

Nytt av i år, er at det er tillatt å bruke elsykkel i mosjonsløpet. Noe ikke mange andre sykkelløpet har tillatt ennå, i følge Karlsen.

- Vi har kommet frem til at vi tror enda flere kommer seg opp av sofaen ved å tillate dette. Ved bruk av elsykkel tror vi flere ser muligheten for å ta seg rundt Frøya, uten å være halvdøde før de kommer seg i mål.

De med elsykkel, stiller for øvrig i sin egen klasse.

Grendalagene er flinke til å lage liv og røre ute langs løypa.

Garantert ti år til

Nils Jørgen har vært i Tour de Frøya-styret de tre siste årene.

- Når søndagen kommer og vi oppsummerer løpet, så er vi alltid dønn slitne alle mann og sier til oss selv ”ikke en gang til”. Men dette er et så fantastisk arrangement, som markedsfører øyregionen på en flott måte.

Livet ute i løypa er unikt i Norgessammenheng, slår Karlsen fast.

-Her på Frøya får syklistene oppleve et skikkelig folkeeventyr. Det er det som er Tour de Frøya.

Så dere satser på ti år til?

- Jeg kan garantere ti år til med Tour de Frøya. Sykkelrittet har kommet for å bli.

Tour de Frøya har blitt så innarbeidet blant øyværingene, det ligger forventinger til det.