Programlederen Jan Erik Larssen, kjent fra bl.a. Autofil og Broom, og hans team har vært på Hitra for å gjøre opptak til en episode.

Han har med seg hele redaksjonen til Fjellværsøya, og halvparten av dem er faktisk fra nettopp Fjellværsøya på Hitra. Det var et tilfeldig lykketreff at Larssen og gjengen endelig fikk ta turen til Hitra. De skulle egentlig filme sammen med folk fra NTNU der de skulle kjøre Trollstigen i Rauma kommune i Møre og Romsdal, men noe kom heldigvis i veien.

- Vi så det som en gylden mulighet til å kjøre oppover til Hitra og lage TV herfra, forteller Bjørnar Fjeldvær.

Fjeldvær kommer opprinnelig fra Fjellværsøya, og har regisseret og produsert TV-programmet "Broom". Gutta har kjørt fra Lier ved Drammen og var på Fjellværsøya fra søndag til tirsdag. I tillegg til Bjørnar og Jan Erik var Ståle Fjeldvær Lervik, Odd Rudolph Thygesen og Lars Rokker med.

Ståles spesialfelt er alt som har med lyd, foto, redigering og grafikk å gjøre. Thygesen fotograferer og filmer, og Rokker er også med som fotograf.

Fjellværsøygutten Bjørnar Fjeldvær (i forgrunnen) utgjør en viktig del av "Broom"-redaksjonen. Her er de samlet på Fjellværsøya med Nordbotn kirke i bakgrunnen. (Foto. Bjørnar Fjeldvær)

Enorm entusiasme

Fjeldvær, Larssen og resten av gjengen har jobbet sammen siden "Autofil", forløperen til "Broom". Autofil" ble sendt på skjermen for første gang på rikskanalen NRK i januar 2002. Der ble serien sendt fram til sommeren 2008, før TV 2 tok over sendingen og serien byttet navn til "Broom." Siden 2014 har de vært ute av TV2-folden.

- Dette er ikke et innslag til Broom på TV2, men til innslag som Skandiabanken legger gratis på nett. De leverer innhold på nett som erstatter standard TV reklame i år, og vi leverer da vanlige biltester som de legger ut på youtube/facebook osv., forklarer Fjeldvær.

Det kanskje mest karakteristiske kjennetegnene ved programlederen er den enorme entusiasmen hans. Han kan få et totimers program om maling som tørker på en vegg, til å bli underholdende. Kanskje til og med om det hadde vært han som hadde lest i de 8026 minuttene det tar å lide seg igjennom Knausgårds ”Min Kamp 1-6” på lydbok.

Et annet trekk ved bilentusiasten er at han personlig er veldig folkelig og ydmyk. Han kjører en rekke svært dyre kjøretøy og båter - og det er ikke snakk om å leie inn noen til å ta seg av rengjøringen og vedlikeholdet av dem. Det gjør han selv.

- Da sønnen min var liten fikk han spørsmål om hva pappa jobbet med. Da var svaret hans at ”pappa vasker og støvsuger biler”, forteller Larssen.

Bjørnar Fjeldvær, Jan Erik Larssen og Ståle Fjeldvær Lervik foran kameraet for å lage en videohilsen til lokalavisas lesere.

Jan Erik er en svært begeistret mann som tar rommet. Det skulle man egentlig ikke tro der han kommer gående med ei Oluf-skinnlue tredd ned over ørene. Han er også lavere enn han ser ut til på TV. Men størrelsen kompenserer han med ved å kjøre små, raske sportsbiler og enorme Hummere.

- Jeg bruker å si at jeg er 1.92 på sokkelesten når jeg er på TV, forteller han.

Ville låne en Mustang, fikk seks

Larssen er ikke gjerrig med god-ordene eller rosen når han beskriver Hitra, og særlig Fjellværsøya. Han er også imponert over hvor imøtekommende, trivelige og hjelpsomme lokalbefolkningen er.

- Vi spurte om det var noen som hadde en klassisk Mustang vi kunne låne til et klipp, og dagen etter står det seks klassiske Mustanger pent parkert på brygga, forteller Jan Erik mens han, bokstavelig talt, har vansker med å ikke sprette opp av stolen.

Jan Erik Larssen fikk også prøve redningsskøyta under kyndig overblikk av Werner Huse (Foto. Bjørnar Fjeldvær)

Også fotograf Thygesen er henrykt over plassen og spesielt lyset. Han virret rundt og tok bilder til kl. 01.30 på natta.

Selv om serien har gått på TV i en årrekke, finner gutta ennå finurlige vrier på programmet. Tidligere har Brooms bilekspert, Benny, svart på om det virkelig var sant at det i noen tilfeller faktisk ville lønne seg mer økonomisk å få bot, enn å betale parkering. Det var det den gang, men nå er det smutthullet muligens tettet igjen. "Broom" er et bilprogram, men det er også et livsstil-program som kommer med forbrukerråd og morsomme konkurranser.

Larssen og staben har vært rundt i hele Norge og mye i utlandet for å lage programmene.

- Om vinteren, da det i Oslo er fire timer lys og sludd, har vi dratt ned til blant annet Spania, Frankrike og Tyskland, forteller Fjeldvær.

”Fjellværsøya Challenge”

Fra Fjellværsøya er det filmet to klipp som sammen med flere innslag vil bli sydd sammen til en episode. Den blir lagt ut på nett, og kan sees av alle. Et av klippene er av ”Fjellværsøy Challenge”, som Bjørnar har døpt stuntet.

«Fjellværsøya Challenge» var et race mellom Jan Erik og Ola Sjåk Bræk fra Ansnes Brygger. Jan Erik kjørte bilen rundt øya, og Ola kjørte båten.

Reglene er enkle: Hvem greier å komme seg rundt Fjellværsøya først.

På vei rundt Fjellværsøya.

Både med RIB og bil er det to mil rundt. Jan Erik, som kjører strengt etter fartsgrensen, kommer rundt på ca. 20 minutter. Båten derimot er rundt på 13 minutter med en snittfart på 102 kilometer i timen. Grunnen til at han greier å slå Jan Erik er at han har kjørt i fri fart gjennom Knarrlagsundet. Guttene har fått tillatelse fra politiet til kjøre over den fastsatte grensen på 5 knop i havner.

- Jeg oppfordrer ikke noen til å slå rekorden, sier Jan Erik.

Redningsskøyta Horn Flyer var tilstede, og masse folk sikret at alle andre båter lå til kai det minuttet det tok RIBen å passere Knarren.

På middag til ”regjeringa”

Larssen og resten av teamet, trekker fram middagen mammaen til Bjørnar disket opp med som et absolutt høydepunkt i oppholdet. Larssen sidestilte måltidet Synnøve Fjeldvær hadde forberedt med en bryllupsmiddag.

Det var ikke snakk om Toro-posesuppe, eller enda verre; å slenge en Fjordland i mikroen. Fru Fjeldvær hadde dratt med buss til Trondheim og tilbake for å hente noe av det hun trengte. Fru Fjeldvær er en myndig dame, og fant seg absolutt ikke i at bussjåføren slapp henne av på busslomma, han ble nødt til å kjøre henne helt hjem. I følge Bjørnar gikk monologen noenlunde slik:

- Her bærer jeg på masse poser med tunge varer og du skal ikke kjøre meg helt hjem? Det blir ikke aktuelt!

Den stakkars bussjåføren prøvde å få fram at etter regelverket hadde de ikke lov til å kjøre folk helt hjem lenger, men han måtte se seg slått, og druknet i fru Fjeldværs argumentasjon.

På folkemunne går hun under tilnavnet ”Regjeringa”, forteller Bjørnar.

Jan Erik i den helt nye Ford Mustang Cabriolet

Blir ikke nedrent av damer

Til Fjellværsøya har teamet med seg en Land Cruiser, en snerten, rød Mazda Mx5 og den splitter nye, gule, Ford Mustang Cabriolet. Mustangen er den første i Norge og har bare vært i landet et par uker. Det spesielle med denne Mustangen er at den er først i verden med fire sylindre. Alle de foregående Mustangene har hatt seks eller åtte.

Bilene er virkelig et skue for øyet, og ekstra-kameramann Lars Rokker uttaler:

- Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke blir nedrent av damer.

Lokalavisa er med når en sekvens av et kutt skal filmes. Da befinner vi oss rett ved Fjellværsøyskiltet og skal filme Larssen i den gule sportsbilen mens han kjører over Mastadsvabrua. Larssen kjører to runder, så er klippet i boks.

Bjørnar og Jan Erik skryter av at de sannsynligvis er den mest effektive redaksjonen i Oslo, til tross for at de har ansvaret for all logistikk, manus og redigering selv.

- Vi er selvgående og lager ferdig en episode på rundt 25 dager, forteller Bjørnar.

De seks lånte klassiske Mustangene.

Krasjet med et tre i Lyon

Larssen beskriver seg selv som en bil-autist. Det er det stikk motsatte av hva Bjørnar var da han begynte i programmet. Han hadde absolutt ingen interesse for bil, overhode.

- Beskrivelsen av bilene gikk ikke på modeller, men på farger, forteller Fjeldvær.

Kameratene reagerte med sjokk, vantro og misunnelse da Fjeldvær fortalte at han skulle jobbe i et bilprogram. Den labre interessen for bil har heldigvis snudd. Bjørnar hevder det rett og slett handler om at han har lært mer om biler.

- Jeg tror interessen øker i takt med kunnskapen, mener han.

Man skulle tro at når man lever av å kjøre bil, så har det blitt noen prikker og noen bøter. Men førerkortet til guttene er ikke så prikkete som man kanskje skulle tro. Ikke har de noen gang kjørt på noe heller. Det vil si, Bjørnar har dirigert en bil inn i et tre i Lyon i Frankrike. Dette til tross for at han hørte ryggesensoren ule fra bilen.

- Jeg trodde ikke det var mulig å være så sløv at man rygget inn i det eneste treet i mils omkrets, i en bil der sensoren uler som en brannalarm, utbryter Fjeldvær.

Sjåføren av bilen hadde en helt annen versjon av hendelsen.