Endring i friksjonsforhold, slaps i vegbanen, samt en markant dump i vegdekket mener veivesenet var medvirkende årsaker til ulykken der Frank Robert Fillingsnes Holm omkom ved Våvatnet i januar. Ulykkestrekningen, med den nevnte setningen(dumpen), skulle egentlig reasfalteres i 2015, før ulykken skjedde.

- Det ble reasfaltert langs fv. 714 fram til km 5,770 i 2015, men det var planlagt reasfaltering helt fram til km 7,800. Pga. økonomi ble den siste strekningen km. 5,770-7,800 satt på kuttlista og utsatt inntil videre, står det i ulykkesrapporten til Statens vegvesen.

Even Stølan, byggeleder asfalt, i Statens vegvesen region Midt, sier at det dukket opp viktigere behov.

- På fv.714 ble bare halvparten av den planlagte strekningen reasfaltert i 2015. Pengene ble omdisponert til et hastebehov på en strekning på fv.716 på Frøya. Der var det bare ett lag asfalt, og veien var i ferd med å forsvinne, forteller Even Stølan til lokalavisa.

Veivesenet har begynt å reasfaltere fv.714 igjen i år, sier Stølan.

- Vil setningen der ulykken skjedde bli utjevnet?

- Vi prøver å få bort den setningen. Men det er en vei som er i bevegelse, og som sannsynligvis kommer til å endre seg igjen i løpet av en ny vinter og vår. Det blir ingen ny vei, selv om vi legger ny asfalt. Men vi prøver å bøte på litt av problemet, sier Stølan.