Kommentar

Resultatet ble så altfor tragisk; en 37 år gammel hitterværing fikk sleng på bilen i denne humpen ved Våvatnet i vinter, og kolliderte med en møtende lastebil. Han ble et nytt dødsoffer i trafikken.

Nå får vi aldri vite helt sikkert, men også veivesenets ulykkskommisjon konkluderer med at dumpen kan ha vært medvirkende til at bilen fikk sleng. Som lokalavisa avdekket sist fredag, skulle denne dumpen egentlig vært utbedret sommeren før dødsulykken. "Pga. økonomi ble den siste strekningen (...) satt på kuttlista og utsatt inntil videre", står det i ulykkesrapporten til Statens vegvesen. På Fv.714 Laksveien ble bare halvparten av den planlagte strekningen reasfaltert i 2015. Pengene ble omdisponert til et hastebehov, utdypet en av veivesenets ansatte i intervjuet.

Nå i sommer har ny asfalt kommet på plass og dumpen er borte. Jeg får klump i magen hver gang jeg passerer og tenker "enn hvis de bare hadde starta litt før ...".

Man kan ikke bebreide veivesenets folk for dette valget. Det er også ofte tilfeldigheter som avgjør utfall av utforkjøringer og skrenser. Det kunne like gjerne gått ille på de andre veiene, hvis disse ikke hadde blitt utbedret.

Men det må være lov å minne penge-fordelerne (altså politikerne) på at de alle - nærmest uansett farge - har lovet penger til bedre veier. Man kan ikke sette veivesenets ingeniører i den håpløse situasjonen å måtte prioritere mellom dødsfeller.

Vi har fortsatt flere områder langs Lakseveien der det ikke bare er generelt dårlig vedlikehold, men huller og setninger som kan få direkte fatale konsekvenser om de kommer uforvarende på en bilist. Det trenger jeg ikke være vei-ingeniør for å fastslå.

Jeg deltok under Vegforum Trøndelag på Stjørdal fjor høst og lyttet til sentrale samferdselsfolk snakke om veienes rolle i trøndersk verdiskaping, og forumet forsøkte å utfordre politikerne på deres ambisjoner. Det endte som det vanligvis gjør; De blå-blå og de rød-grønne lager seg begge statistikk som viser at det er de som gir mest. Uansett hvem som har rett, ser vi for lite av pengene. Vi får mye langs Lakseveien, det skal vi ta med oss og det skal vi takke storsamfunnet for, men så trenger vi mye også.

Det er derfor fortsatt ikke vanskelig å stille seg bak kravet fra kommunalsjef Dag Robert Bjørshol i Hitra kommune, og en rekke andre, om at utbedringer av veiene må skje hurtig. Det er for ille at en liten tabbe kan få store konsekvenser.

Bjørn L. Rønningen

redaktør lokalavisa Hitra-Frøya