- At kuttene skal skje her ute, hvor vi er lengst unna sykehus, finner jeg merkelig, sier Kristin Reppe Storø (Ap). Hun leder hovedutvalg for drift i Frøya kommune, som sist uke hadde ledelsen for ambulansetjenesten ved St. Olav til en orienteringsrunde om kuttene i ambulansetjenesten. Hun er ikke fornøyd med alle svarene de fikk.

Lokalavisa fortalte i september i fjor om hvilke følger nye retningslinjer for overtid i ambulansetjenesten i Sør-Trøndelag fikk for ambulanseberedskapen i øyregionen. På grunn av et overforbruk på 10 millioner i løpet av det første halvåret i 2015 ble det innført kraftige sparetiltak. Som en følge av stopp i overtidsbruk, ble dag-ambulansen på Frøya satt stille de dagene det var sykefravær.

Får mindre penger - ikke mer

I fjor sommer var det tre dager at ambulansen ble satt stille. I løpet av en tre-ukersperiode nå på seinsommeren, har den samme ambulansen vært tatt ut av bruk i hele 12 dager. Øyregionen har tre ambulanser: en døgn-ambulanse på Hitra og en på Frøya, pluss en dag-ambulanse stasjonert på Frøya.

Avdelingssjef for Ambulansetjenesten i Sør-Trøndelag, Erlend Sundland, viste i sin orientering til at man ikke bare hadde tatt ned beredskapen på Frøya, men at det også var gjort på Røros, Tydal , Trondheim, Oppdal og Rissa.

- Vi er pålagt å redusere budsjettet med 1,2 prosent for hvert år, på grunn av at det skal bygges nytt sykehus i Molde. For oss betyr det en reduksjon på nesten 2,5 millioner i året, sa Sundland.

- Når det kommer til innsparinger, så må vi se på det som rammer minst, sa assisterende avdelingsleder Arve Rønning, som viste til at kuttene var gjort etter at de hadde foretatt enn risiko/sårbarhetsanalyse (ROS-analyse).

Får ikke tak i vikarer

Ambulanselederne forklarte hvorfor ambulansen på Frøya blir satt stille, med at man her har liten tilgang på lokale vikarer, og at potensielle vikarer fra andre steder ikke vil ta ekstravakter på dag. I tillegg har man hatt vakanser i de faste stillingene. Akkurat det siste venter de en bedring på fra september, da de er klare til å ansette folk i turnus.

Dag-ambulansen skal ta unna for samtidige hendelser. I følge Sundland har man registrert få avvik som en følge av at dagambulansen har stått stille til tider.

- Beredskapen dårligst når det er mest folk på øyene

Plasstillitsvalgt for ambulansepersonellet på Hitra og Frøya, Jan Sverre Nesset, beskriver det annerledes.

- Det har vært flere hendelser. Pasienter har måttet vente lenge heime før de har blitt hentet, og andre har måttet vente lenge hos legevakt før de har blitt transportert videre. Vi har levert avviksmeldinger på disse, sier han.

Også da lokalavisa skrev om sparetiltakene i september i fjor, viste Arve Rønning til at situasjonen gjennom sommeren var mest prekær, og at situasjonen ville bli lettere, gjennom at man kan leie inn vikarer, resten av året. Også i år viser ledelsen til at situasjonen vil bedres, nå gjennom at man fra september får ansatt folk i turnus.

Hovedutvalgsleder Kristin Reppe Storø er ikke beroliget av dette.

-Vi vet at det er mest folk på Frøya og i øyrekka om sommeren. Vi kan ikke akseptere at det er dårligere beredskap da, sier Reppe Storø.

- Saken må løftes høyere opp

Sundland viste til budsjettkravene de var pålagt, og hans nestleder poengterte at de ber om mer ressurser, men at de blir bedt om å kutte. Kommunelege Steven Crozier mente at denne saken bør tas høye opp i systemet hos St. Olav.

- Men dere kan si at dere ikke går med på dette, ut fra hva som er forsvarlig helsemessig, sa Crozier henvendt til lederne for ambulansetjenesten.

951 64 597 Trond.Hammervik@hitra-froya.no

Uaktuelt å plassere biler på Sula og Mausund

Sula grendalag har tidligere i år sendt en henvendelse til St. Olavs hospital om verdig transport av syke. Saken gjelder transport av syke fra heim til båt eller helikopter.

"l dag blir pasienter båret eller kjørt med båre, noen ganger med privat bil, til nærmeste landingssted for helikopter eller sjøtransport. Deres sårbare situasjon blir dermed eksponert for alle."

De viser til pasient- og brukerrettighetsloven og det som står om "rett til vern mot spredning av opplysninger". Grendalagets inititaiv er en invitasjon til fylkeskommunen og St. Olav om å se taxitilbud og syketransort i ett. Fylkeskommune tok bort den såkalte KID-bilen / Suladrosjeen i fjor. Dette var et transportilbud mellom fergeleiet på Lomsøya og Sula. I følge grendalaget fungerte denne også som en intern ambulanse.

De mener St. Olav har et ansvar for å forhindre "åpen transport" av pasienter.

Da avdelingsleder Erlend Sundland fra ambulansetjenesten møtte hovedutvalget på Frøya sist uke, ble han spurt om dette. Han benektet ikke at St. Olav kan ha et ansvar for transport til helikopeter/ båttransport, men avviste at det kunne være aktuelt å plassere biler på Sula og Mausund.

- Det er ikke bare å plassere ut biler på Sula og Mausund. Og det vil ha en kostnad som vi ikke har råd til. Det vil koste en halv million i året bare det å holde en bil på Mausund. De pengene må vi ta fra noe annet. Hvis det skulle prioriteres, måtte vi legge ned dagambulansen på Frøya helt, svarte Sundland.

951 64 597 Trond.Hammervik@hitra-froya.no