I tirsdagens avis fortalte lokalavisa om at kommunalminister Jan Tore Sanner hadde bestemt at Hitra kommune ikke får godkjenne reguleringsplanen for 60 boenheter i Sandstadvika, før det bygges gang- og sykkelvei. Men samferdselsdepartementet mente at det var greit å bygge boliger først. Problemet er bare det at Sanner har siste ordet når det kommer til kommunale reguleringsplaner. Det skaper presedens for flere andre boligprosjekter.

- Vi konstaterer veldig gledelig at vi fikk støtte fra samferdselsdepartementet. Da blir det ganske påtagende at kommunaldepartementet ikke benytter seg av den gyldne anledning å lytte til sitt fagdepartement, og gi sin støtte til oss. I det ene øyeblikket mener kommunalministeren at vi er for små og taslete, mens i det neste tolkes vi til å ha by-problematikk i forhold til trafikken. Det er uforståelig og skuffende, mener Haugen, som drøftet brevet i tirsdagens formannskapsmøte.

Har bybriller på

Kommunalminister Jan Tore Sanner(H) gjorde det klart at det ikke går an på klage på hans avgjørelse.

- Det får vidtrekkende konsekvenser for oss at det ikke er noen ankemulighet. Vi har store problemer med å få godkjent både nye og gamle avkjørsler i forbindelse med boligbygging, og byggeprosjekter blir stoppet på grunn av krav om at det skal bygges gang- og sykkelvei først. De som sitter med bybriller på i Trondheim og Oslo, tror det er like enkelt å pålegge utbyggerne kostnadene for gang- og sykkelvei her som i byen. Men det er ikke slik hos oss at vi har de store lønnsomme boligprosjektene, der utbyggerne kan ta inn kostnaden på tomteprisen, sier Haugen til lokalavisa.

Uholdbar situasjon

- Og så har vi den situasjonen at fylkeskommunen er ansvarlig for å bygge gang- og sykkelvei langs fylkesveiene, men ikke vil prioritere våre veier inn i handlingsplanen. Da får vi heller ikke mulighet til å forskottere. Dermed er vi i en helt låst og uholdbar situasjon. Vi har et stort behov for nye boliger, og spesielt i nærheten av industriområdet på Jøsnøya, der det vil komme mange nye arbeidsplasser. Vi kan ikke konsentrere all boligbyggingen langs de to korte strekningene med gang- og sykkelvei vi har i Badstuvika og Fillan.

- Fylkesutvalget har også levert innsigelse på reguleringsplanen, og krever at det skal bygges gang- og sykkelvei først. Når de pålegger kommunen det, er de da villige til å betale for byggingen, spør Haugen.

Ser du noen muligheter i det hele tatt for å finne en løsning?

- Jeg vet ikke. Jeg har utfordret administrasjonen på å utrede konsekvensene av vedtaket slik at vi forstår det bedre. Betyr det at vi er helt låst, eller finnes det handlingsrom.

Vil diskutere løsninger med kommunen

Karin Bjørkhaug, leder i komite for infrastruktur i fylkeskommunen, håper heller ikke situasjonen er helt fastlåst.

- Jeg ser ikke helt hvordan vi skal komme videre i saken. Jeg er i prinsippet enig i at det må være en rekkefølgebestemmelse, men skjønner også at det er vanskelig å dytte kostnadene over på utbygger, fordi det er et helt ulikt omsetningsbilde på eiendommer på Hitra i forhold til i byen, sier Bjørkhaug.

Hun ønsker derfor å møte Hitra kommune, for å se om det kan finnes alternative løsninger.

- Jeg synes ikke vi skal slippe saken, selv om kommunalministeren har tatt en endelig avgjørelse. Jeg kunne tenkt meg å stille spørsmål om det er mulig at utbygger tar en del av kostnadene. Da vil kostnadsbildet se helt annerledes ut for fylket også. Vi må prøve å være kreative og finne nye måter å jobbe på, sier Bjørkhaug.

928 28 154 lars.otto.eide@hitra-froya.no