Trafikksikkerhet

Veivesenet leide i fjor inn et privat selskap til å vaske veibanen i tunnelene på strekningen Frøya-Snillfjord. Vaskingen foregikk fra januar til desember. Under arbeid har feiebilen varslet veitrafikksentralen, som har slått på varselskilt som varsler bevegelig arbeid i tunnelen. Da har bilistene selv ansvar for å tilpasse farten etter forholdene.

Men i følge Bjørn Johan Dragsnes, prosjektleder i Mesta, har det oppstått flere nestenulykker i tunnelene. I desember skrev han en varsel-epost til veivesenets arbeidsvarslings-kontor.

- Jeg mener jeg hadde plikt til å varsle fra, når mine arbeidere flere ganger har varslet fra om nestenulykker under feiingen, sier Bjørn Johan Dragsnes. Han er prosjektleder i Mesta, men sier han varslet fra som privatperson.

I eposten skriver han at han har vært redd det kunne skje alvorlige ulykker.

- Det er spesielt når feiebilen jobber i gangfart i nedoverbakke i tunnelen, og det kommer en laksetrailer nedover i samme kjørefelt i minst 60 kilometer i timen. Der det er dårlig sikt og sperrelinje klarer ikke traileren å bremse ned, og må legge seg ut i motsatt kjørefelt. Det har jeg hørt flere som har observert, og opplevd selv. Da kan det gå veldig galt, mener Dragsnes.

I den godkjente arbeidsvarslingsplanen fra veivesenet, står det imidlertid at det er liten risiko for at forbikjøring av andre kjøretøy kan føre til ulykke. Det godkjennes også at feiingen kan utføres hele døgnet.

Dragsnes skriver i eposten at arbeidet skjer på dagtid, og spør om det ikke er meningen det skal foregå mellom 22 og 06 .

- Bør heller stenges

Ola Mentz Stokken ved Plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen, som opprinnelig godkjente arbeidsvarslingsplanen, svarer at tunnelen heller bør stenges, når han får høre at det har skjedd nestenulykker.

- Det ligger i føringene for arbeidet at tidspunkt for utførelse skal tilpasses trafikksituasjonen og at arbeidet skal stanses hvis slike situasjoner som du påpeker oppstår. Når det gjelder risikoforholdet tunglastede vogntog og påkjørsel av feiebil eller møteulykke, så er nok ikke utførelse mellom kl. 22 og 06 en fullgod løsning heller. Da er det stengt tunnel som er eneste fullgodt alternativ. Bra dere varsler, skriver Mentz Stokken blant annet i svaret.

928 28 154 lars@hitra-froya.no