En tverrpolitisk delegasjon fra Hitra tok sist uke turen til Samferdselsdepartementet for å fronte regionale samferdselstiltak. Gruppeleder Tom Skare (FrP) hadde fått med seg gruppeleder Dag Willmann (H) og ordfører Ole Haugen (Ap), der de møtte begge statssekretærene i departementet, Tom Cato Karlsen og Reynir Johannesson.

Transport over fra vei til sjø

Hitra og Kysthavnalliansen har over lengre tid jobbet for å finne frem til gode incentivordninger for å få etablert en bærekraftig transportrute med sjømatprodukter fra Midt-Norge til kontinentet. Dette for å ta unna litt av den økningen man forventer i sjømatproduksjonen i øyregionen og få den overført fra vei til sjøtransport. Etter lengre tids jobbing med dette legger regjeringen i disse dager siste hånd på arbeidet for å få til en god og langvarig ordning som skal fungere, kunne statssekretær Reynir Johannesson fortelle Hitradelegasjonen.

- Vi fikk skryt for jobben med å legge til rette for havneløsninger på Hitra, samt det gode samarbeidet vi hadde med andre havner i Midt-Norge. Mye av dette har dannet grunnlaget for de tiltak departementet jobbet med akkurat nå, så her bør nok Kysthavnalliansens tiltak ligge godt an, sier Dag Willmann

Mulig støtte til fergesamband Hitra – Aure

- Vi tok også opp det langvarige arbeidet med å få på plass en fergeforbindelse mellom Hitra og Aure, sier ordfører Haugen.

Da sambandet Forsnes – Smøla – Tustna ble lagt ned i januar 2004 fikk ikke øyregionen noen kompensasjon for dette, og det ble drøftet muligheten for å ta inn noe av dette igjen. Innsparingene ved å legge ned dette sambandet gikk med til å finansiere Imarsundforbindelsen, som i 2004 ble vedtatt utbygget for blant annet å oppnå en sammenslåing av Aure og daværende Tustna kommune. I og med at det er to fylkeskommuner som berøres av et slikt fergesamband mellom øyregion og Nordmøre, så er man avhengig av prioritering i begge fylker. Nå utredes en ny finansieringsmodell for fergesamband, og da slik at det eventuelt blir et fast årlig tilskudd, fra staten, pr samband.

– Vi har en jobb å gjøre regionalt for å få nok samla styrke for å bedre samferdselen og styrke området som en felles bo- og arbeidsmarkedsregion, sier ordfører Ole Haugen.

- Dette er noe vi står samla om i regionen og som på sikt vil styrke oss alle, ikke minst næringslivet. Nå blir det viktig å mobilisere, slik at vi kan få det ønskede nye fergesambandet inn under den eventuelle nye finansieringsordningen, sier han.

Lakseveien

Lakseveien – FV714 – er en av de veiene som de fleste politikere bruker som et eksempel på veistrekninger som har nasjonal betydning.

– Det jobbes nå med NTP (Nasjonal Transportplan) og der ligger også vurderingene om denne veien skal omgjøres til riksvei, noe som vil føre til bl.a. økte vedlikeholdsmidler, sier Tom Skare.

- Vi var opptatt av at Lakseveien nå uansett blir ferdigstilt raskest mulig uansett om det er fylkesvei eller riksvei, samt sikre at det følger med ekstra midler ved en eventuell overføring til riksvei igjen. Statssekretær Tom Cato Karlsen ga positive signaler på den jobben som gjøres ut i vår region og varsla at de ville ha økt fokus til styrking av vedlikehold og samferdselstilbudet her, sier Skare.