Sofie Gundersen var alene i huset på Jøsnøya, da lynet slo ned 1.juledag.

- Det var helt forferdelig da lynet slo ned. Det smalt og gnistret, og hele huset var fullt av røyk. Brannvesenet mente det bare var flaks at huset ikke tok fyr og brant ned. Strømmen forsvant og telefonen sluttet å virke, forteller Gundersen.

Hun hadde en gammel mobiltelefon med kontantkort, som hun ringte sin venn Bjørn Moen med.

- Jeg hadde bare ett tellerskritt igjen, så jeg ringte Bjørn, for da visste jeg at jeg fikk svar. Han varslet igjen broren og søsteren min. Jeg var helt alene uten telefon og strøm. Jeg var redd og bekymret, og fikk ikke sove på to netter, sier den uføre 70-åringen, som har diabetes.

Veggen er dekket av sot der telefonen hang.

Trønderenergi kom raskt og skiftet ut sikringer, og ordnet med strømmen. Men da hun ville ha igjen fasttelefonen, fikk hun problemer med Telenor.

- Både Bjørn Moen og sønnen min ringte flere ganger for å purre Telenor. Da det til slutt kom en gutt fra Telenors entreprenør for å koble på telefonen, fant han ut at kabelen i bakken var ødelagt av lynet, og at de måtte ha gravemaskin for å legge ny. Det var det siste han sa før han dro igjen, forteller Gundersen.

Så hørte de ikke mer fra Telenor, før tirsdag i forrige uke.

For dyrt å reparere

- Da kom det et brev der det sto at det ble for dyrt å reparere feilen. De fant vel ut at det ikke lønnet seg når det bare er to beboere her, sier Sofie, og henviser til naboen, som også har mistet telefonforbindelsen.

I brevet fra Telenor tilbyr de en mobil-løsning, som de kaller Mobil hjemmetelefon. Den ligner på en fasttelefon, men bruker sim-kort, og bruker trådløse signaler som en vanlig mobiltelefon. Den har hakket billigere fastpris enn fasttelefonen, men da må hun i tillegg betale tellerskritt. Telenor skriver at Mobil hjemmetelefon ikke kan kombineres med hus- eller trygghetsalarm.

Da mister hun også internett-tilkoblingen som sønnen bruker, og hun føler seg ikke trygg med denne løsningen.

- Jeg har ikke så mye greie på det. Men jeg vil ha tilbake fasttelefonen. Det er målet mitt. Men jeg har hørt at når Telenor har bestemt seg, så er det umulig å få dem til å skifte mening, sier Gundersen.

Veggen er dekket av sot der telefonen hang.