Ronny Svendsen er en musikkprodusent fra Sistranda. Han er en av grunnleggerne i selskapet Dsign Music. Firmaet både skriver og produserer musikk, og holder til i Trondheim, Los Angeles og Seoul.

Helt siden etableringen av Dsign Music i 2005 har frøyværingen vært aktiv på musikkmarkedet og har bidratt på flere singler som har endt på listetopper over hele verden. Svendsen har blant annet jobbet med artister som Neon Hitch, Kylie Minouge, Blue, Namie Amuro, Girls’ Generation, Super Junior, SHinee, TVXQ, BoA, Monroes, Jennifer Rush.

Dsign Music har vunnet flere priser for arbeidene sine på verdensbasis. Disse inkulderer YouTube Awards, Golden Disk Awards, MTV Awards i Asia.

Du vokste opp på Frøya. Fortell litt om det.

- Ja, jeg vokste jo opp på Sistranda. Bare noen steinkast unna sentrum. Jeg var tidlig opptatt av musikk og det var en stor del av hverdagen min når jeg var ung. Jeg begynte å spille i band da jeg var 10 år gammel, så jeg har holdt på med musikk hele veien kan du si. Men da jeg var yngre var faktisk ikke musikken førsteprioritet. Da ville jeg, som alle andre, bli fotballproff. Det var ballsparkingen som fikk hovedfokuset, men jeg klarte alltid å få tid til å spille musikk. Jeg bodde på Frøya fram til 1993, da satte jeg kursen mot Trondheim.

Hvorfor Trondheim?

- Jeg flyttet til Trondheim for å utdanne meg. Noe jeg også gjorde, dog utdannet jeg meg ikke innen musikk. I Trondheim studerte jeg markedsføring. Jeg drev faktisk med musikk i studietiden, men da studiene var ferdig sluttet jeg helt en periode. Etter hvert begynte jeg å savne det såpass at jeg startet et band noen år senere.

Markedsføring altså?

- Hehe, ja. Det var det jeg trodde jeg ville holde på med den gangen. Sett i sammenheng med musikken var det jo ikke så dumt, da dette er en stor del av å få fram artister i dag. I etterkant kan jeg si jeg bommet ganske kraftig da jeg bestemte meg for studieretning, egentlig.

Hvordan gikk du fra markedsføring til musikk, da?

- Akkurat det var faktisk veldig tilfeldig. Det var en manager fra Oslo som var i Trondheim for å høre bandet vårt spille. Noen uker etter spillejobben fikk vi en forespørsel om å skrive lignende sanger vi hadde framført for en fyr nede i Oslo. På det tidspunktet mistrivdes jeg såpass i jobben min at jeg ville gi det et skikkelig forøk. Vi hadde jo hørt om Stargate og hvor bra det hadde gått med de guttene på den tiden. Jeg tror nok suksessen deres motiverte oss litt ekstra også. Etter en liten brainstorming besluttet jeg å slutte i både jobben og bandet og gi det et helhjertet forsøk.

Hvordan var oppstartsfasen av firmaet?

- Den var ganske tung, den. Vi hadde jo begrenset med midler, så vi jobbet fra et studio i Malvik utenfor Trondheim. Dette var jo fordi leia var billig. Men vi fant roen i Malvik. Vi jobbet knallhardt. Det var vel egentlig det eneste vi gjorde på den tiden, å jobbe. Men det var en fin periode hvor jeg lærte mye.

Og dere holder fremdeles til på Malvik?

- Hehe, nei det gjør vi nok ikke. Etter vi fikk noen oppturer fikk vi opparbeidet nok kapital til å flytte tilbake til Trondheim igjen. Det er jo ikke ideelt å holde til så langt unna sentrum, egentlig. Så i 2010 flyttet vi tilbake til Trondheim igjen. Midt i smørøyet, faktisk. Vi har studio i Fjordgata. I etasjen over 345, en musikkforening.

Asia? Hvordan endte dere opp i østen?

- Det skjedde faktisk ved en tilfeldighet. Vi hadde kontakt med Universal Music i Sverige, som vi hadde gjort en del singler med fra før. De begynte å snakke om Asia til oss. Vi visste ikke noe om dette markedet i utgangspunktet, men de ba oss gjøre et skikkelig forsøk der. Salget er jo skyhøyt og det er gode inntektsmuligheter. I 2009 skrev vi en låt som ble det første store gjennombruddet i Asia. Den gikk nummer en i alle land i Sør-Asia.

Og dere jobber fremdeles i Østen, eller?

- Ja, det gjør vi. Fra 2009 til 2014 jobbet vi veldig mye for et plateselskap der. Det gikk kjempebra, og. Faktisk har vi hatt 21 nummer 1-singler der. Men det er jo et marked vi i Norge, og for den saks skyld hele Europa, ikke har noe forhold til. Vi kunne like gjerne vært på Mars for å si det sånn. En ting er jo at vi får oppleve et nytt marked, men vi får kjennskap til en kultur og flere land vi ellers ikke ville lært noe om. Jeg syns hele asiaopplevelsen har vært enormt spennende.

Dere har hatt stor suksess. Sett tilbake på karrieren; er det noen artister det har vært spesielt gøy å jobbe med?

- Mesteparten av suksessen vår har vært i Asia, så jeg er litt svak for det markedet. Det har på en måte stått for mye av oppturene våre. Men akkurat nå har jeg faktisk jobbet med Ricky Martin og hans nye låt Vente Pa´ Ca. (låten har i skrivende stund i overkant av 670 millioner visninger på YouTube). Dette er hans største singel siden Living La Vida Loca. Det er utrolig gøy å få være med på noe så stort, men der er veldig vanskelig å peke ut en eller noen få. Det har vært ganske spesielt å jobbe med alle, egentlig. De representerer forskjellige ting for både meg og Dsign Music.

72 44 04 00 post@hitra-froya.no