Tunellene forbi Snilldalen åpnet mandag, ti år etter at Snillfjord kommune egengodkjente reguleringsplanen.

Men da Fylkeskommunen hadde bestemt seg for å bygge for tre år siden, tok det ett år til de første sprengsalvene gikk av, og deretter to år til det siste delprosjektet på trinn en av Lakseveien var ferdig.

For snillfjordordfører John Lernes(Ap) var det en gledens dag. Men han kom med et lite stikk staten.

- Selv om dette er en stor dag, så må det være lov å si at når oljeinntekten faller, og havbruksnæringen blir mer og mer viktig for å skape inntekter og arbeidsplasser, så er det for galt at denne veien skal betales av regionen og lokale. Det er staten som burde betalt, sa Lernes til de nysgjerrige bilistene som hadde møtt opp, sammen med skoleklasser fra Snillfjord.

Øyregionens ordførere hadde også gledet seg stort til denne dagen.

- Gratulerer til hele øyfolket. Det er en stor dag å få på plass denne siste biten på trinn en. Det har vært nok en strafferunde å kjøre den krokete veien gjennom Snilldalen. Jeg har hørt fra så mange frøyværinger at de har gledet seg til dette, sa Frøya-ordfører Berit Flåmo.

- Det er unødvendig å si noe om hvor stor betydning dette har for transporten og trafikksikkerheten på Lakseveien. Og nå ser vi at Snilldalen er vakker, slik den åpner seg når du kommer ut av tunnelen. Det var ikke så vakkert når vi måtte kjøre nede i den, sa Hitra-ordfører Ole Haugen.

- Billigere enn prosjektert

Leder i fylkets komite for infrastruktur, Karin Bjørkhaug, klippet snora som åpnet for trafikken. Bjørkhaug er svært fornøyd med at prosjektet ble billigere enn prosjektert.

- Vi har spart inn 90 millioner kroner. Det går rett inn i trinn to av Lakseveien, der vi allerede har kommet godt i gang med forarbeidene, slik at byggingen kan starte til høsten, sier Bjørkhaug til lokalavisa.

Ideen ble født

Gammel-ordfører på Frøya, Jan Otto Fredagvik, husker godt hvordan ideen om en bedre vei til Trondheim ble født.

- Det var krise på Frøya i 2004, da Marine Harvest flagget ut. Da var vi samlet 15 fra næringslivet, og 15 fra det offentlig i Sandvika i Verdal, der vi skulle finne ut hva vi måtte gjøre. Da ble Frøya inn i Framtida stiftet, og blant flere prosjekter vi ville jobbe med var motorvei til byen. Det sto høyt på agendaen, i samarbeid med Hitra. Det ble ikke motorvei hele veien, men jeg må si jaggu si at det har blitt bra, sier Fredagsvik.