I vår stengte Danske Bank ned sin minibank i Hjorten kjøpesenter og fjernet dermed siste fysiske spor etter seg i øyregionen. Fokus Bank/Danske Bank la som kjent ned avdelinga på Hitra for noen år tilbake. Sparebank1 Midt-Norge satser videre med avdelinger både i Fillan og Sistranda, men varsler nå at på begge plassene vil de tradisjonelle minibankene forsvinne. Etter planen skal det skje i løpet av året. Mens "nykommeren" Hemne sparebank har ikke slike planer.

- Vi har ikke noen planer om å legge ned noe som helst. Vi kommer til å opprettholde våre åpningstider i banklokalene samt muligheten for innskudd og uttak i minibank både på Fillan og Sistranda, sier banksjef Tor Espnes.

Velger ulik vei

Bankbransjen gjennomgår stor digitalisering og har møtt stor konkurranse fra rent nettbaserte banker, i tillegg til konkurransen seg imellom. Bankene med tilhørighet på Hitra og Frøya velger ulike strategier for å møte konkurransen om kundene.

- Endringene når det gjelder betalingsløsninger og i bruken av disse skjer fort – veldig fort. Det at enkelte grupper opplever dette som utfordrende har vi stor forståelse for, men vi må forholde oss til den endringen som skjer i samfunnet. Disse endringene ser vi også på Hitra og Frøya, noe som gjør at våre automater blir mindre og mindre benyttet, mens andel kunder/transaksjoner på kort, mobil, nettbankløsninger øker vesentlig. Endringen i kundeatferden må vi som bank ta innover oss og forholde oss til, sier Anders Gåsø, banksjef i Sparebank1 SMN på Hitra og Frøya.

SpareBank 1 SMN avvikler alle sine myntrullvekslere og alle sine nattsafer før utgangen av året.

Anders Gåsø i Sparebank1 SMN Hitra og Frøya Foto: Cecilia Brurok

- Vi har i dag avviklet innskuddsautomaten på Hitra og vi ser også på tidsplan for avvikling av minibank, med bakgrunn i at automatene benyttes i mindre og mindre grad, sier Gåsø.

Håndtering av kontanter

I en orientering gitt til kommunene forteller banken at minibankene etter planen skal tas bort i løpet av året, men overfor lokalavisa sier Gåsø at dette er en foreløpig plan. Banken vil velge andre løsninger for å forsyne kunder som f.eks. butikkene med kontanter.

- Enkelte aktører i øysamfunnet har et behov for kontanthåndtering, noe vi vet og jobber for å finne løsninger på. Derfor ser vi på løsninger sammen med profesjonelle aktører på området. Nokas og Loomis er profesjonelle aktører på kontanthåndtering, som yter direkte service til kunde når det gjelder levering av veksel og henting av kontanter. Fram til våre kunder har kommet over på en løsning med en av disse profesjonelle aktørene, så har vi nattsafe, som gjør at kundene har mulighet til å sette inn det de har av kontantoppgjør, sier Gåsø.

Også Danske Bank bruker omtrent samme begrunnelse som SpareBank 1 SMN for hvorfor man stengte minibanken på Fillan.

- Vi forstår at endringen kan oppfattes som ugrei, men vi må forholde oss til at vi også på Hitra ser en endringen i hvordan våre kunder og andre bruker oss. Dette gjør at minibankene våre blir mindre brukt enn før. Størsteparten av betalingene skjer i dag med kort og mobil. Vi har mange alternative enkle og ikke minst trygge betalingsmåter, som betaling med bankkort og overføringer i nettbanken, fortalte kommunikasjonsdirektør Stian Arnesen i Danske Bank i et leserinnlegg i lokalavisa som svar på klage fra kunde.

- Antallet uttak har skutt i været

Tvers over veien for nedlagte Danske mini-Bank holder Hemne sparebank avdeling Hitra til. Banksjef Tor Espnes har merket at konkurrenten ikke lenger er tilstede med minibank:

- Etter at Danske Bank la ned minibanken har vi hatt ekstrem bruk av våre minibanker. Antallet uttak har skutt i været. De er mye mer i bruk og vi har måttet øke påfyllings-hyppigheten. Vi har også fått mange forespørsler fra lag og foreninger som trenger å sette inn penger.

- Kan denne pågangen bety at enkelte banker gjør dette grepet litt for tidlig?

Tor Espnes i Hemne sparebank vil opprettholde både bankfilialene og minibankene. Foto: Kristina Kaald

- Jeg tror ikke alle folk er helt klar for dette grepet. Men andre får gjøre det de har trua på, vi har trua på å opprettholde fysisk tilstedeværelse. Vi har alle de digitale løsningene som storbankene, sånn som Vipps, nettbank og mobilbank, men vi merker også at folk fortsatt bruker fysiske penger. Vi ser at det er mye penger som er i omløp ennå, og slik tror vi det blir i mange år framover. Det er jo en grunn til at Norges Bank nettopp har trykket opp nye sedler. Det er et signal, mener Espnes.

Det er seks år siden banken åpnet avdeling på Hitra og tre år siden Frøya.

- I løpet av den korte tida har vi passert 2.000 kunder totalt, og også på bedriftssida ser vi mange mindre bedrifter som ønsker kontakt med oss. Vi har blitt tatt utrolig godt imot. Det gjør at vi tør satse ytterligere. På Hitra og Frøya skal vi nå ansette to personer til, og i Aure åpner vi ny avdeling nå i høst. Vi er en liten lokalbank og kanskje litt kjerringa mot strømmen. Vi har tro på lokal tilstedeværelse, sier Espnes.

Også Gåsø i Sparebank1 SMN Hitra og Frøya påpeker betydningen av lokal tilstedeværelse og at kundene fortsatt skal kunne møte sine rådgivere på enten Sistranda eller Fillan.

- Vi har en lang tilstedeværelse med rådgivere som bor på øya. Disse har gitt gode råd til kundene igjennom mange år. Dette fortsetter de med og er parat til å bistå kundene våre også i tiden som kommer. De vil bistå med både med hjelp på løsninger og opplæring til kundene våre. Løsningen finnes, det er bare andre måter å gjennomføre det på. Dette gjelder både våre privatkunder, lag og foreninger og ikke minst til våre bedriftskunder, sier Gåsø.