Under Cars and Wings-utstillinga på Frøya motorsportsenter i fjor, var Frode Riibers nyinnkjøpte Dodge den bilen som fikk mest oppmerksomhet. Bilen var en 46-modell business-coupe, ombygget av den mest meritterte bilbyggeren i Norge, nå avdøde Einar Valsjø.

Også under Islanders Classic Cars kysttreff på Frøya sist helg, kom Riiber med en bil som ble en av de mest beskuede og fotograferte: En Packard 1928-modell.

Packard blir regnet som amerikanernes svar på Rolls-Royce, og de produserte også en lisensbygget Rolls-Royce Merlin.

Den første Packard-bilen ble bygget i 1899, og selskapet tok ikke i bruk masseproduksjon før ut på 30-tallet. Det betyr at Riibers nyanskaffelse er en håndbygget bil. Og ikke bare det: Bilen ble bygget for å selges til en kjøper i Norge.

- Bilen er kun kjørt i Norge. Det er vel litt av grunnen til at den har stått på museum de siste åtte årene, sier den nye eieren.

Men bilen har hele tiden vært i privat eie, og de siste 31 årene har den hatt samme eier. Da Riiber så bilen annonsert for salg, slo han til. Hvor mye han måtte ut med, ønsker han ikke å fortelle.

Byggmesteren på Hammarvika må kunne omtales som en bilsamler. Ved siden av Dodgen og Packarden har han tre andre veteranbiler stående. Og han kikker fortsatt etter noe nytt. Det vil si: han kikker etter gammelt.

- Jeg kunne tenkt meg noe mer fra 20-30-tallet. Men det må være noe spesielt med dem. Jeg kjøper ikke noe rammel, bare fordi det er gammelt, sier han til lokalavisa.

Packarden har den originale dekoren, blant annet disse autentisk plastblomstene fra 1928.