Som tidligere omtalt får kommunene fra nyttår den borgerlige vigselsmyndigheten, som domstolene har hatt til nå. Etter den nye ekteskapsloven kan vigselsmyndighet gis til ordførere, varaordførere og kommunalt ansatte eller folkevalgte som kommunestyret gir myndighet til.

Rådmannen foreslår at rådmann Laila Eide Hjertø, assisterende rådmann Harald Martin Hatle, personalsjef Kjell Roar Sæther og kommuneplanlegger Marit Aune får vigselmyndighet.

Dette er de foreslåtte retningslinjene for vigsler:

1. Vigsler i Hitra kommune tilbys i hovedsak innenfor rådhusets normale åpningstider og foregår normalt i kommunestyresalen. Dersom man ønsker vigsel utført til andre tider og andre steder er dette avhengig av at en av kommunens oppnevnte vigslere er villig til å gjennomføre «oppdraget» og at brudeparet betaler de ekstra omkostningene dette vil medføre.

2. Før vigsel kan gjennomføres må det legges frem gyldig prøvingsattest. Brudefolkene skal legitimere seg med gyldig legitimasjon som pass, førerkort eller bankkort med bilde før vigselen tar til.

3. Det skal være to vitner til stede under vigselen. Brudefolkene og vitnene skal undertegne vigselsmeldingen sammen med vigsleren. Vigsleren sørger for å sende inn vigselsmeldingen til folkeregisteret innen 3 dager. En bekreftet kopi gis til brudefolkene og fungerer som midlertidig vigselsattest.

Det er politikerne som endelig behandler retningslinjer for vigsel i kommunen, og hvem som har vigselsmyndighet i kommunen.