Det er en oppgitt Bjørg Reitan Bjørgvik som tar kontakt med lokalavisa denne uka.- Vi har ikke hatt internett siden 20. desember, kan hun fortelle. Det går utover hennes rolle som politiker og som privatperson. I flere runder har Bjørg og hennes mann Olaf Martin vært i kontakt med tilbyder Telenor og deres underleverandør Relacom som sørger for vedlikehold og reperatører.

Utsettelser

- Relacom lover at dette skal de ta tak i, men vi opplever stadig utsettelser. Først fikk vi beskjed om det skulle bli ordnet innen 25. desember, deretter 2. januar og 12. januar. Før helga fikk vi igjen ny dato og nå er det 25. januar som gjelder, sier Bjørgvik.Hun forteller videre at de har fått oppgitt ulike grunner til at dette tar tid å fikse.- Det har blitt meldt fra til oss at internettforbindelsen skal være i orden igjen, men det stemmer ikke. Når vi ringer opp skylder de på stor arbeidsmengde eller at de ikke har folk å sende til Hitra.Digital postkasse, mail og nettbank er noen av grunnene til at Bjørg og Olaf Martin vil komme seg raskt på nett igjen. Og som politiker er Bjørg nå nødt til å dra fra hjemmet sitt midt mellom Forsnes og Kvenvær, og til kommunehuset i Fillan for å laste ned nødvendige dokumenter til sin iPad.- Vi har fått purring på regninger som ligger usett i nettbanken og kommer til å sende motregning til Relacom når nettet er på plass igjen.

Stor frustrasjon

Bjørg sier hun blir opprørt av hvordan man blir behandlet i utkantstrøk. Det kan nevnes at Telenor er pliktig å tilby telefoni, men ikke bredbånd. - Vi blir helt frustrert og forbannet om jeg skal si det rett ut. Vi er avhengig av nettforbindelse i dag, det er tross alt 2018 og ikke langt tilbake i tid.Nettforbindelsen har ofte vært ustabil også tidligere, derfor har Bjørgvik ordnet seg med mobilt bredbånd gjennom teleselskapet Ice i tillegg.- Når vi tar i bruk Ice er det å skynde seg på nettet og av igjen så vi ikke bruker opp datakvoten.Om ikke nettforbindelsen blir fikset denne gang vurderer Bjørgvik sterkt å heve avtalen med Telenor og kun beholde Ice.- Jeg tenker som så at Telenor har kontrakt med et elendig firma som ikke utfører jobben sin og at dette er dårlig reklame for Relacom.

Har tilegnet flere ressurser

Relacom er klar over etterslep i området Kvenvær, forteller kommunikasjonssjef i selskapet, Cecilie Sørensen.

- Vi gjør vårt beste for å løse alle sakene så raskt vi kan. Vi har tilegnet flere ressurser til området og har som mål å rekke alle innen fristen. Vi beklager så mye for ulempen den lange ventetiden medfører for kundene, men vi kan forsikre om at vi vil ha ressurser i området helt til alle sakene er løst.