Kreftforeningen har en hovedinnsamling i året kalt "Krafttak mot kreft". Russen er Kreftforeningens hovedsamarbeidspartner og går med bøsser under aksjonen.

- Det skal de i år også, men vi har tenkt å gjøre en vri i øyregionen i år. I tillegg til bøsseinnsamlingen, vil vi utfordre næringslivet til å bidra, forteller Linda Skjærvik, kommunikasjonsrådgiver i Kreftforeningen. Med seg på laget har hun Bjørn Rønningen, redaktør i lokalavisa Hitra-Frøya og banksjefen i Sparebank 1 SMN Frøya, Anders Gåsø.

- Dette ville vi være med på

Utfordringen de tre har kommet med, har Dolmsundet Hotell og daglig leder Stian Vatn valgt å ta på strak arm.

- Kreftsaken er viktig. Alle har et forhold til den og kjenner noen som har eller har hatt kreft. I tillegg er kreft er en sykdom som rammer tilfeldig, derfor er engasjementet rundt saken stort. Vi på Dolmsundet Hotell var ikke i tvil om at dette ville vi være med på, sier Vatn.

Alle bidrag utgjør en forskjell

Både store og små bedrifter kan delta i "Krafttak mot kreft i øyregionen" og det er mye forskjellig bedriftene kan gjøre for å samle inn penger, både av stort og smått.

- Kanskje laksebedriftene kan gi noen ører per slaktet laks i løpet av en time eller at ledelsen dobler beløpet de ansatte klarer å samle inn under aksjonen, eller at noen donerer vinlotteriet en fredag, foreslår Skjærvik.

- I "Krafttak mot kreft" gir man etter evne, alle bidrag utgjør en forskjell.

- Bedriftene må selv finne sin egen måte å gjøre denne innsamlingen på og tilpasse engasjement og innsamling til hva som passer hver bedrift best, sier Anders Gåsø.

Gir 10,- per overnatting

- Dolmsundet Hotell er i all hovedsak et overnattingssted, derfor har vi bestemt oss for å gi 10 kroner per overnatting vi har her på hotellet i løpet av mars måned til aksjonen, sier Stian Vatn.

Han har kikket på tallene fra mars måned i fjor, og 10 kroner per overnatting ville da tilsvart i underkant av 10 000 kroner.

- Dette blir en ekstra motivasjon til å selge ekstra rom denne måneden, smiler Vatn.

Utfordrer konkurrenten

Dolmsundet Hotell har lyst til å sende en utfordring videre.

- Vi har valgt oss Hotell Frøya, fordi vi driver i samme bransje. De trenger ikke nødvendigvis gjøre det samme som Dolmsundet Hotell, men vi utfordrer dem til å stille opp i "Krafttak mot kreft i øyregionen".

Hotell Frøya er litt større enn Dolmsundet Hotell, så det legger forutsetninger for at de skal klare å gi et bra beløp skulle man tro, legger Vatn til.

- Tar de i mot utfordringen skal vi i så fall gi dem kamp om hvem av oss som klarer å ta inn mest.

Alle pengene som kommer inn vil i sin helhet gå til kreftforskning og til forskning på personlig tilpasset behandling.