I forbindelse med brannen som sørget for at Alfo-bygget på Fillan forsvant i flammene, gikk utstyr for rundt 180.000 fra Norsk Motor Klubb (NMK) Hitra tapt.

Det dyreste var flagglys som signaliserer ulykker og andre fargekoder til bilførerne til en verdi av 150.000 kroner. Og mikrofoner og forsterkere, som brukes til å annonsere resultater og andre opplysninger.

- Vi har forsikring gjennom forbundet vårt som dekker hendelser som kan skje på banen. Vi trodde også vi var dekket av forsikring siden vi oppbevarte utstyret vårt på Alfo, så sjokket var stort, forteller leder i NMK Hitra, Odd Rosvoll.

- Et unikt tilfelle

Daglig leder på Alfo, Reidar Skaget forteller at han har fått mange telefoner fra bekymrede kunder etter brannen. Han har snakket mye med forsikringsselskapene for å hjelpe kundene sine på best mulig måte.

- Forsikringen som vi har dekker egenandelen som kunder må ut med i forbindelse med slike branner. Men man må ha forsikring selv for å få dette dessverre. NMK Hitra var de eneste som ikke hadde forsikret utstyret sitt og er et unik tilfelle i denne sammenhengen, forklarer han.

- Hvor mye har deres forsikringsselskap betalt ut i slike egenandeler?

- Totalt er det vel et sted mellom 40.000-60.000 kroner som er betalt ut etter mine beregninger. Det er rundt 2000-4000 kroner som man normalt sett må ut med i egenandel, sier Skaget.

- Brukte flere år til å samle inn penger

[M]

Rosvoll beregner at det tok flere år å få samlet inn pengene for å kjøpe de kostbare lysene. De kreves av forbundet for å få lov til å arrangere billøp.

- En som har vært med siden klubben startet, og lagt igjen mange timer for å samle inn penger og hjelpe til, var nå sagt at han dessverre ikke klarer å fortsette. Det tar pusten fra oss alle. Et puff og så er vi på bar bakke, sukker lederen for klubben.

Må bygge om banen

På kort sikt må klubben nå leie inn flagglys. Det vil koste rundt 7-8000 kroner pr. dag.

I tillegg må de ha flere folk på jobb for å kunne trene, siden det er påkrevd for å gi ordentlige beskjeder til førerne. Banen må også bygges om for å få til dette.

- Det vil nok bli færre løp og treninger i år. Det er synd fordi det skader oss både i forhold til interessen nå og på lang sikt. Det tar rundt seks måneder å få bestilt slike lys i Norge, så vi ser på et alternativ i Spania. Det vil koste rundt 100.000 og kan leveres på en måned. Men vi må ha mer informasjon rundt erfaringer av dem og om de er godkjent av forbundet først.

For å få dette til er NMK Hitra avhengige av sponsorhjelp.

- BRH anleggsdrift og noen andre bedrifter har sagt seg villige til å hjelpe oss. Det er vi svært takknemlige for. Men vi håper flere kan ta kontakt med meg eller gå inn på vår nettside for å hjelpe oss. Vi trenger det virkelig, sier Rosvoll.