Kamskjellbåten MS Strømøyvåg var i oktober i fjor involvert i sin tredje dødsulykke, da en 54 år gammel bulgarsk mann omkom under kamskjelldykking ved Smøla.

Etter ulykken har Arbeidstilsynet nektet båten å drive med kamskjelldykking, på grunn av overhengende fare. Grunnlaget for stansen var at kamskjelldykkingen hadde foregått med tre dykkere samtidig i sjøen, mens det bare var en beredskapsdykker om bord i båten. Loven krever derimot at det skal være én beredskapsdykker per dykker som er i arbeid under vann.

Vurderer å legge ned ulykkesbåten

Harald Teigås er styreleder og majoritetseier i Atlantic Strømøyvåg DA, som eier og driver kamskjellbåten MS Strømøyvåg. Han er også styreleder i Atlantic Maximus DA, som driver kamskjellbåten MS Maximus. Arbeidstilsynet stanset også dykkingen fra denne båten, blant annet på grunn av at det trådløse kommunikasjonsutstyret ikke fungerte.

Nå har Harald Teigås svart på påleggene fra Arbeidstilsynet, på vegne av begge selskapene.

- MS Strømøyvåg vil ikke settes inn i ordinær fangsting, men brukes som backup fartøy. Selskapets ledelse vurderer å legge ned selskapet, skriver Teigås blant annet.

Endrer mening om linebruk

Arbeidstilsynet trakk også tilbake dispensasjonen alle båtene hadde fra å dykke med livline fra båten til dykkerne, og i stedet dykke med en line fra dykkeren til en blåse i overflaten, og trådløs kommunikasjon. Dette fordi dykkerne har ment at det er sikrere enn å ha en line festet til båten. Den siste fornyelsen av dispensasjonen ble gitt bare et par måneder før dødsulykken i fjor, etter at Harald Teigås søkte om fornyelse på vegne av de fire båtene i Atlantic Discovery AS.

Nå skriver Harald Teigås til Arbeidstilsynet at de anser dykking med livline og direkte kommunikasjon til båten som den eneste sikre løsning.

- Bruk av coms rope(line med integrert kommunikasjon, journ.anm) ved dykking etter kamskjell vil gi en sikker og god kontinuerlig kommunikasjon med dykker, skriver Teigås blant annet.

Kamskjelldykkingen vil fortsette med MS Maximus og fire ansatte. I følge Teigås skal bare en dykker være i vannet, mens beredskapsdykker og dykkerleder er om bord i båten.

Ingen dialog med de andre selskapene

De to nevnte båtene er organisert under selskapet Atlantic Discovery AS, som også eier en stor andel i båtene. I tillegg er båtene Pecten Harvester og Scallops Harvester som eies og drives av aksjeselskapene med samme navn, organisert under Atlantic Discovery AS, som eier en stor andel også i disse båtene.

Kamskjellmottaket Seashell AS er majoritetseier i sistnevnte selskap. Deleier Morten Welde er styreleder i Atlantic Discovery, og i Pecten Harvester og Scallops Harvester.

Alle de nevnte båtene fikk dykkeforbud etter ulykken på MS Strømøysvåg. I ettertid har Seashell engasjert seg i de to sistnevnte båtene, og svart på påleggene fra Arbeidstilsynet, men ikke i ulykkesbåten og den andre båten Harald Teigås er styreleder i.

I sitt brev til Arbeidstilsynet skriver Teigås at kontakten er brutt.

- Vi har ingen dialog med de to andre selskapene som er berørt av stoppordre, noe vi på det sterkeste vil beklage, skriver Teigås blant annet.