Forrige uke ble åtte passasjerer fra Sørburøy og Gjæsingen stående å vente i godt og vel tre kvarter på en forhåndsbestilt taxi, etter å ha gått av båten på Dyrøya.

- Det er ikke vår feil, forteller daglig leder i Frøya Taxi, Rune Stenvik.

Utvidet tilbudet

I vår ble busstilbudet som korresponderte med båtene fra øyrekka tatt bort, forklarer Steinvik og Frøya Taxi fikk i avtale med AtB å bringe passasjerene videre til Sistranda.

- Det startet med at vi skulle kjøre fra Dyrøya og til Sistranda hver onsdag og fredag. Etterhvert ville AtB at vi skulle utvide dette tilbudet til å gjelde hele uka. Det ble avtalt at ferjemannskapet skulle ringe og bestille taxi for antallet personer som skulle videre og det ble også avtalt at Frøya Taxi måtte ha beskjed minst 25 minutter før hvis det trengtes kjøring, sier Stenvik videre.

Har skjedd flere ganger før

- Siden ordningen kom i gang, har det vært rot med bestillingene flere ganger, sier den daglige lederen i Frøya Taxi, og det var også dette som skjedde forrige onsdag.

- Vi fikk først beskjed om at tre personer hadde bestilt reise helt til Sistranda og kjørte utover med en bil som hadde plass til sju personer, sier Stenvik.

Det skulle etterhvert vise seg at det kun var én av de to båtene, som hadde ringt Frøya Taxi og gitt beskjed. Dermed måtte en ny og større taxi sendes ut og det var grunnen til at passasjerene ble stående i tre kvarter å vente.

Frøya Taxi føler de får ufortjent skylden for korrespondanseproblemene ved Dyrøya. F.v: Rune Stenvik, Arild Jensen, Henry Brevik, Gunnar Egil Kværnø og Torbjørn Arntsen. Arkiv

Rakk ikke alt de skulle

Blant de strandede passasjerene, var Kornelijus Liutkus og hans familie.

Han forteller til lokalavisa at forsinkelsen nesten ødela hele dagen deres og at de ikke rakk alt det de skulle.

- Vi hadde allerede en kort dag til å gjøre unna ærender på og den ble førtifem minutter kortere enn vi hadde tenkt. Heldigvis hadde vi ikke gjort avtaler med for eksempel lege eller tannlege denne gangen.

Går gjennom rutinene

- Jeg har sjekket og funnet ut at det har vært en misforståelse på drosjesentralen rundt denne bestillingen, sier Knut Espen Øyan seksjonsleder operativ drift i AtB, til lokalavisa.

- Vi beklager sterkt at dette har gått ut over familien som måtte vente og vi vil sammen med Trøndertaxi gå igjennom rutinene slik at vi unngår slike hendelser i fremtiden. Vi setter pris på tilbakemeldinger slik at vi får hjelp til å utarbeide et så godt tilbud som mulig.

Vil kansellere avtalen

- Det er vi i Frøya Taxi som får skylda når episoder som dette skjer og det synes vi er urettferdig. Vi er ikke feilfrie, men i denne saken er vi faktisk det, for dette er ikke vår feil, sier Stenvik.

- Jeg har tatt kontakt med Trøndertaxi og jeg har tatt kontakt med AtB og sagt at jeg vil kansellere denne avtalen, for ordninga slik den er i dag, fungerer ikke for oss.

Frøya Taxi har gjort forskjellig for å prøve å få dette til å fungere, blant annet har de kjøpt inn en ekstra bil, sier Steinvik, - men AtB vil spare penger ved kun å ringe oss etter behov. Jeg mener at skal dette fungere, så må det settes opp en fast-bil som korresponderer med båtrutene. Da hadde vi kunne stått der fast hver gang båtene legger til Dyrøya.

Forventer at avtalen overholdes

- Hva tenker AtB om at Frøya Taxi vil si opp denne avtalen?

- AtB har inngått avtale med Trøndertaxi om denne kjøringen og vi forventer at denne avtalen overholdes, og selskapet sier i sin dialog med oss at de ikke har til intensjon om å si opp avtalen, sier Knut Espen Øyan i AtB.

- Hva tenker dere om Stenviks forlag til at det settes opp en fast-bil som står der når båtene legger til ved Dyrøya?

- Bakgrunnen for at denne turen ble satt som bestillingstur var at behovet ikke var stort. Dette har også vist seg å være tilfellet i vår, men det ser fra tilbakemeldingene ut til at det har vært høyere aktivitet nå i sommer. Vi vil gå igjennom tilbudet og ta med de innspillene vi har fått i denne prosessen, men på nåværende tidspunkt vil turen kun gå når det er reisende som kommer med båt og skal videre. For å bedre korrespondansen vil vi gjennomgå bestillingsrutinene med de involverte partene for å sikre at overgangen fra Dyrøy til Sistranda går så godt som mulig.