Under besøket i øyregionen brukte leder av transport- og kommunikasjonskomiteen muligheten til å se på nært hold hvor mange trailere som kjører på fylkesvei 714 hver dag.

Statens vegvesen holder nå på å kartlegge hva som er viktig infrastruktur i landet til den nasjonale transportplanen i februar 2016.

- Med tanke på verdiene som fraktes her hver dag, er det helt klart at veien har nasjonal betydning for Norge. Derfor vil det ikke være rart om den havner på listen over veier som bli statens ansvar. Derfor må vi få 714 tilbake som riksvei. Det er den eneste måten å stanse det store forfallet på veien, mener Helleland.

- Fylket ser de lokale behovene bedre

Leder for samferdselskomiteen på Sør-Trøndelag fylkesting, er ikke enig med Helleland i forhold til 714.

- Det er langt bedre at fylket som ser de lokale behovene får avgjøre hvilke prosjekt som må prioriteres. Siden fylket tok over har beløpet steget fra rundt 100 millioner til vei til rundt 600–800 millioner nå. Vi har i tillegg øket farten på investeringene, hevder Karin Bjørkhaug på sin side.