Lokalpolitikerne reagerer med vantro, og det samme gjør leserne av lokalavisa. Debatten raser nå under saken om fylkesrådmannens forslag om endringer i hurtigbåt-tilbudet på Kystekspressen, noe som kan føre til at anløp på Sandstad blir lagt ned. I dag (onsdag) møtes Komite for kollektivtrafikk og regional utvikling i Sør-Trøndelag fylkeskommune for å diskutere forslagene.

- Leste HitraFrøya i dag. Aprilspøk i november??? Nei....reelt nok. Æ skjønne itj kan dem tenke...?? Ka me stengt Hitratunnel/Fv714??? Da e de hverken buss,bil eller båt. Dem som foreslår dette bor itj på Hitra eller Frøya .....de bor i en tunnel å har tunnelsyn, skriver Halvard Skagen under postinga av saken på lokalavisas Facebook-side.

Også andre av leserne skriver at de trodde lokalavisa kom med en aprilspøk.

- Ska dem sætt oss 100 år tebake i tid,d må værra ein spøk, skriver Jorunn Wold, mens Magna Almli skriver:

- Trudd itt d va seriøst. Lettere sjokka. Itt all som disponere bil heller. Derre må no bli nedstemt,

- Skammelig

Solvår Julie Selvåg karakterer forslaget som skammelig.

- Skammelig forslag å rasere Hurtigbåttilbudet til Sandstad. Et stort og uforståelig tilbakeskritt som rammer både Hitra, og Frøya som har hatt hurtigbåtanløp siden 1970-tallet, skriver hun.

GÅ TIL FACEBOOK-DEBATTEN HER

Bodil Ansnes Lervik minner på sin side om at øyregionen har lang historie der sjøveien har vært og er en svært viktig samferdsesåre. Også før 1970-tallet.

- Før det hadde vi Fru Inger og Agdenes. Før det igjen var det båt fra Kristiansund med stopp på bl.a Værøysætra, Laksåvika, Hamna osv. M/S Aure fra NOV. 1950, D/S Driva 1909-1950, Og før det D/S Statsraad Riddervold. Og før det? Noen som vet hvordan det var med tilskudd og støtteordninger til kystrutetilbudet i gamle dager? Disse båtene var livsnerven i kystsamfunnene! Vi har rike tradisjoner å bygge videre på! Stein på stein! Har vi glemt det i dagens velstandsNorge, spør hun.

Også under saken på lokalavisas nettsider kommer det tydelige beskjeder til fylkespolitkerne:

- Nå må fylkeshuset skjerpe seg! De lokker fram vrangsida i folket! skriver Hans Anton Grønskag.

Trenger mer kapasitet til Ørlandet

Bakgrunnen for fylkesrådmannens forslag er at kapasiteten for hurtigbåtene mellom Trondheim og Ørlandet nærmer seg kapasitetgrensen for enkelte avganger, samt at fylkestinges mål er å halvvere klimagassutslippene innen 2020. Ett av fylkesrådmannens forslag er å sette inn tilgjengelige båter på nettopp denne strekningen, mens båttilbudet til/fra Hitra/Frøya og videre til/fra Kristiansund blir redusert, i verste fall kuttes helt ut.

- Et av de tiltakene Fylkesrådmannen har sett på er åbegrense Kystekspressens tre daglige avganger, til kun å trafikkere Trondheim – Brekstad. Klimaeffekten av dette har vist seg å tilsvare ca. det samme som å kutte ut 1/3 av alle bussavganger i Sør-Trøndelag, skriver fylkesrådmannen før møtet onsdag denne uka. Her bes det om mandat til å gå i dialog med Møre og Romsdal fylkeskommune med formål å få omdisponert båtmateriellet i dagens hurtigbåttilbud slik at Trondheim – Brekstad kan betjenes med to store båter og tre avganger hver vei i tidsrommet 07.00-09.00 og 15.00-17.00.

Lik Hitra-Frøya på Facebook

- I 2016 starter anleggsvirksomhet på kampflybasen på Ørlandet og det forventes en stor vekst i antall reisende Trondheim-Ørlandet. Dagens rute har ikke kapasitet til å håndtere denne veksten, skriver fylkesadministrasjonen. I forhandlingene skal etableringene av ekspressavganger for å opprettholde et dagsturtilbud mellom Kristiansund – Trondheim og Frøya – Trondheim vurderes, som det heter.