En yrkessjåfør har fredag morgen tatt dette bildet ved Valslagstunnelen på Fv. 714 gjennom Snillfjord. En tynt lag av snøslaps har lagt seg på asfalten tidlig på morgenkvisten. Er du på vei, eller har planer om å ta turen, så kjør forsiktig.

Ta også en titt på webkameraet plassert på Fv714 Gauklia (Sandstad) og Våvatnet. Disse viser nå ved 8-tida våt veibane.

OBS-varsel om vanskelige kjøreforhold

Statsmeteorolog Steinar Skare varsler at det blir uvær over Sør-Norge i dag (fredag) og at det nå er på tide å sikre både båt og hagemøbler.

– Det blir en rufsete dag i Sør-Norge med opp til liten storm på kysten og i fjellet, sier Skare til yr.no og legger til at det også blir atskillig kaldere enn det folk er vant til. Meteorologisk institutt har sendt ut OBS-varsel for Vestlandet og Sør-Trøndelag, som lyder: "Fredag ventes vanskelige kjøreforhold på høyfjellsovergangene på grunn av sterk vestavind, snøbyger og snøfokk."

– Jeg vil absolutt ikke anbefale å kjøre over fjellet med sommerdekk, sier meteorologen til yr.no.

Sjekk alltid oppdaterte værmeldinger på lokalavisas værsider www.hitra-frøya.no/vaeret. Her er det også værstasjoner som viser været på Hammarvika og Fillan direkte.

Lik lokalavisas værsider på Facebook

- De beste bakerst

Statens vegvesen Region Midt minner om at det er viktig med gode dekk som brukes riktig og anbefaler at man har de beste og minst slitte vinterdekkene bakerst og at man bruker piggfrie dekk.

- De som har vinterdekk uten pigger kan med fordel legge om allerede nå og dermed å unngå overraskelsen den morgenen snøen ligger der. Piggfrie dekk bråker mindre og er veldig gode å kjøre med, forteller Sverre J. Borstad som er inspektør for tunge og lette kjøretøy.

Dersom vinteren med frost eller snø ikke kommer tidligere, er det er tillatt å sette på piggdekkene 1. november. Men, dersom vinterføret kommer tidligere kan det allikevel kjøres med piggdekk.

- Kan være forskjellen på liv og død

Når vinterdekkene settes på bilen bør de beste og minst slitte dekkene plasseres på bakhjulene. Med mindre bilprodusenten eller dekkprodusenten anbefaler det annerledes. Under kjøring er det bakhjulene som først og fremst sørger for at bilen er stabil og holder stø kurs. Det er derfor viktig at disse hjulene har best mulig veggrep.

- Det kan være forskjellen på liv og død for å si det enkelt. Særlig gjelder dette eldre biler uten ABS-bremser – blokkeringsfrie bremser og biler uten ESC – elektronisk stabiliseringssystem, som det fremdeles fins rundt 600-700.000 av i Norge. Med de beste dekkene framme på slike eldre biler kan vi ved svinging og bremsing få en oppfatning at føret er stabilt og stødig, og vi innretter kjøringen etter dette. Ved kjøring på sporet veg eller ved bråbremsing kan det føre til en ukontrollerbar skrens oppstår på bakhjulene, med påfølgende utforkjøring eller kollisjon, advarer Svein Ivar Lykke på plan-og trafikkseksjonen i Statens vegvesen, Sør-Trøndelag i en pressemelding fra veivesenet.