Samferdselsdepartementet la i går fram forslag om finansiering av prosjekt og tiltak på fylkesveg 714 Stokkhaugen-Sunde (Laksevegen).
Forslaget gjelder trinn 2 av utbyggingen. Dette omfatter:
- Ny vei utenom Krokstadøra, inkludert bruer over Snilldalselva og Bergselva samt Ålitunnelen
- Kryssing av Åstfjorden med bru og tunnel Tjønna – Mjøsaunet, og tunnel under Mjøneshatten
Fylkeskommunale midler og bompenger
Finansieringen er basert på fylkeskommunale midler og bompenger. Det er lagt opp til at prosjektet skal inngå i ett av de nye regionale bompengeselskapene når disse er etablert.
Det blir ingen flere bomstasjoner eller endringer i takstene forhold til dagens situasjon.
Samferdselsdepartementet anbefaler at Stortinget samtykker i at bompengeselskapet får tillatelse til å ta opp lån og kreve inn bompengar til delvis bompengefinansiering av prosjektet.
Nå planlegges kryssingen av Åstfjorden
Oppstart i år?
- Forutsatt godkjenning i Stortinget i løpet av våren 2017, tar vi sikte på å starte opp anleggsarbeidet på begge prosjektene i løpet av høsten 2017. Kommer vi i gang i år, kan vi være ferdig med Åstfjordkryssinga og ny veg utenom Krokstadøra i 2020, sier prosjektleder Hanne Louise Moe i Statens vegvesen.