Fredag morgen hadde Statens Vegvesens utekontrollgruppe rigga seg til med folk og utstyr på bussholdeplassen ved Sistranda skole. Målet med operasjonen var bredt, det skulle foretas teknisk kontroll med vekt på lys og dekk, kontroll av førekort og vognkort, om vegavgift var betalt og forsikring og EU-kontroll var i orden.

– Vi tar også inn alle med henger for å kontrollere lys og om førekortgruppe stemmer med totalvekta på hengeren. Her syndes det en del, sier kortroll-leder Ole Hammer.

Også de tyngste og letteste på veien ble tatt inn. Lastebilene for å sjekke dekk og kjettinger, samt kjøre og hviletider.

– Akkurat her er det ikke så mye tungtrafikk, men riksvei 714 innover mot Orkanger følger vi nøye opp. Det er stort sett bra det vi ser, men det er en del dårlige dekk, og enkelte jukser med kjøre- og hviletider ved å operere med to sjåførkort med forskjellig navn, forteller kontroll-lederen.

Tukles med ytelsen

At det tukles med mopeder for å øke ytelsen er en kjent sak. To avskilta mopeder som sto ved kontrollpunktet talte sitt tydelige språk. Når vognkort og førekort er kontrollert kjøres mopeden opp på ei valse og dras ut maksimalt. Tallet som kommer opp på displayet avsier dommen tvert.

Er farta over femti avskiltes den på stedet og saken anmeldes. På lensmannskontoret får vi opplyst at det i slike saker skrives ut et forenkla forelegg på 4200 kroner, og at mopeden må vises hos biltilsynet i original stand før man får igjen skiltene.

– Men det verste er at skulle det skje ei ulykke bortfaller forsikringen, uttyper Hammer.

– I verste fall kan man ende opp som ufør uten noen form for erstatning, for ikke å snakke om man skulle være så uheldig å skade noen andre. Da kan estatningskravet bli enormt.

Ikke målet "å ta noen"

Personalet på kontrollen understreker at deres mål ikke er å ta noen. Alt handler om trafikksikkerhet, og å forsøke å nå målet om nulle drepte og skadde i trafikken. For å nærme seg dette målet må alle som ikke har noe i trafikken bort fra veien.

– Men her ute ser det veldig bra ut. Bilparken er stort sett ny og fin, og folk er blide og glade for at vi er her, avslutter Hammer, før en ny moped vinkes inn. Den besto for øvrig prøven med glans.

Når vognkort og førekort er kontrollert kjøres mopeden opp på ei valse og dras ut maksimalt.