En studie fra Bellona og ABB viser at ytterligere elektrifisering i sjøfasen av lakseproduksjon kan kutte utslipp av klimagasser med 360.000 tonn CO2 årlig.

Det tilsvarer utslippene til 180 000 biler, flere enn alle rene elbiler i Norge. Ifølge Anders Karlsson-Drangsholt, seniorrådgiver for havbruk i Bellona, er potensialet stort for å øke bærekraften i havbruksnæringen.

– Selv om halvparten av norske oppdrettsanlegg for laks drives med strøm fra land, kan fire av fem anlegg som fortsatt kjører på lokale dieselaggregater, forsynes fra nettet, sier Karlsson-Drangsholt i en pressemelding.

Med et slikt grønt skifte kan bransjen redusere klimaavtrykket med 360 000 tonn CO årlig. Seniorrådgiveren peker på at en overgang til landstrøm blir enda viktigere fremover.

– Lakseoppdrett er spådd sterk vekst de neste tiårene. Uten effektive tiltak vil CO-utslippene også øke. For å være rigget for framtiden må næringen kutte utslipp der det er mulig, oppfordrer han.

Løsningene Bellona og ABB presenterer i studien om laks på landstrøm, inkluderer blant annet energilagring i batterier og strømtilførsel helt ut på merdkanten som muliggjør helelektrisk drift og ladning av elbåter.

- Dette er lavthengende frukter for elektrifisering og utslippskutt, kommenterer Karlsson-Drangsholt.

– Løsningene vi presenterer er tilgjengelige nå. Havbruksbedriftene trenger derfor ikke vente på teknologiutvikling for å sette i gang. Løsningene er klare for levering, sier Steffen Waal, administrerende direktør ved ABB i Norge.

Han trekker også fram at strømkabel til oppdrettsanleggene kan kombineres med kommunikasjonsløsninger til fjernovervåking og landbaserte driftssentraler som kan dekke flere anlegg.

- Elektrifisering kan derved tilrettelegge for effektivisering av driften, forteller Waal.

Direktøren ser også gode muligheter for at laks på landstrøm vil kunne skape ny næringsvirksomhet.

- Se hva petroleumssektoren har betydd for utviklingen av leverandørindustrien, landets nest største eksportnæring etter olje og gass. Løsninger for landstrøm og elektrifisering av havbruksnæringen har også et bra potensial i tillegg til et opplagt bidrag til økt bærekraft for havbruksnæringen, sier Steffen Waal.