Sushi-utfordrer på fremmarsj:

– Vi tror etterspørselen vil øke, sier Lerøy-sjefen

Lerøy ser store muligheter for fremtidig vekst med den Hawaii-inspirerte matretten poke.
Havbruk

Ikke hørt om poke? Kanskje ikke så rart. Fiskesalaten er relativt ny på det norske markedet. Poke betyr å dele eller kutte, og omtales ofte som «den nye sushien». Den inneholder rå, marinert fisk som for eksempel laks, samt ris og grønnsaker.

Lerøy selger allerede egne pokeprodukter i butikken, og flere pokerestauranter har den siste tiden åpnet i Oslo. Noen melder om betydelig omsetningsøkning på kort tid.

– Vi lanserte pokerettene da vi observerte at poke begynte å bli mer trendy på globalt basis. Veksten har siden starten vært god og stabil, men vi merker at poke ikke er like kjent som for eksempel sushi, sier konsernsjef i Lerøy Henning Beltestad til E24.

Beltestad tror etterspørselen vil øke når matretten blir mer kjent.

– Slike ting tar tid. Bare se på sushi – før var det relativt ukjent for det norske folk, i dag er det noe alle har smakt, sier han.